artikel

Spiegels maken plaats voor camera’s bij Vos Transport

Logistieke dienstverlening 1253

De dode hoek vermijden, dat was een belangrijk argument om over te stappen naar spiegelloze vrachtauto’s. Vos Transport wil graag een pioniersrol vervullen als het om verkeersveiligheid gaat. Maar ook het brandstofverbruik zal minder hoog zijn.

Spiegels maken plaats voor camera’s bij Vos Transport

Camera’s en schermen vervangen de spiegels, wat een aanzicht geeft dat duidelijk afwijkt van hoe trucks er decennia uitzagen. Jules Menheere zegt content te zijn met het resultaat. “Vooral vanwege de extra veiligheidsmogelijkheden die de camera’s en schermen in de cabine geven. De dode hoek behoort hiermee zo goed als tot de verleden tijd. Misschien wel helemaal, maar er zijn uiteraard altijd situaties te bedenken waarin je het zicht van de chauffeur op de zijkant van de truck kunt ontnemen.” De directeur benadrukt dat hij deze kans om de dode hoek weg te nemen graag aangrijpt, al was het maar omdat vrijwel iedereen in de transportsector wel eens in aanraking komt met een vervelend ongeval als gevolg van gebrek aan zicht.

Kijken naar een scherm

Bij het parkeren kijkt een chauffeur slechts naar het scherm dat aan de binnenkant van de zijruit is bevestigd. Op dit scherm zijn twee beelden te zien. Een gele lijn geeft aan waar de achterkant van de trekker-opleggercombinatie zich bevindt. Deze lijn is – niet elk voertuig is immers even lang – handmatig in te stellen door de chauffeur.
Veiligheid én tonen dat je als bedrijf vooruitstrevend wilt zijn, gaan hand in hand bij de keuze voor de schermen. “We zijn toch op weg naar semi-zelfrijdende en zelfrijdende voertuigen. Daarmee ontstaat er een kans om de hele auto opnieuw in kaart te brengen. Schermen en camera’s in plaats van spiegels is een tussenstap. Maar als ik niet het idee zou hebben dat we er beter van zouden worden, had ik deze stap niet gezet.” Menheere kan zich voorstellen dat truckfabrikanten meer functies aan de schermen toevoegen.

 

spiegels vos transport

 

Terugverdienen investering

Hoewel Menheere aan meer veiligheid de meeste waarde toekent, geeft hij aan uit te kijken naar de door de truckfabrikant genoemde potentiële besparingen die de spiegels zouden moeten opleveren. “Mercedes zegt dat het brandstofverbruik met 3 tot 5 procent kan dalen. Dat lijkt mij veel, maar ik hoop het uiteraard wel te zien. Het zal de combinatie van een nieuwe motor en lagere luchtweerstand zijn die tot die percentages moet leiden.”

 

Lees ook
Mandemakers de weg op met spiegelloze Mercedes-Benz Actros

 

Vermoeidheid signaleren

De trucks zijn volgens de directeur een fractie duurder dan de ‘oude’ trekkers. “Op termijn verwacht ik het prijsverschil te kunnen compenseren. Met een lager brandstofverbruik en minder kans op schade zijn we sowieso beter uit. De trucks zijn bovendien voorzien van een systeem dat vermoeidheid bij chauffeurs signaleert. Daarnaast is het met deze voertuigen onmogelijk om op een file in te rijden. De auto ziet een file al van kilometers afstand aankomen en remt indien nodig.”

Uiteindelijk goedkoper

“Chauffeurs vinden het prachtig, ik zie nu al dat chauffeurs elkaar er op aanspreken.” Menheere weet niet of de nieuwe trucks helpen bij het aantrekken van chauffeurs. “Maar ik denk dat onze insteek ook zeker niet tegenwerkt bij het vinden van nieuw personeel.” Hij heeft de overtuiging dat Vos Transport dankzij de investering in tientallen spiegelloze trucks uiteindelijk ook goedkoper zal kunnen opereren. “Je moet als onderneming vooruit durven te denken, op het gebied van duurzaamheid, IT én dus ook wat betreft veiligheidssystemen voor chauffeurs. Als het je iets kan brengen, dan moet je de investering overwegen. De kosten gaan daarbij uiteraard wel voor de baten uit.”

 

Weekje nodig om te wennen
Voor de chauffeurs is het rijden met de spiegelloze trucks een nieuwe ervaring. “Er is gemiddeld een kleine week nodig voor het laten wennen van de chauffeurs. Na een dag of drie begint de eerste handigheid te komen en daarna zien ze snel het positieve er van in”, zo heeft directeur Jules Menheere inmiddels ervaren.

 

Absoluut even wennen

Voor chauffeur Rudy van den Eem – hij rijdt al 42 jaar mét spiegels – was het rijden met twee schermen ‘absoluut even wennen’. Hij somt moeiteloos de aspecten op die hij positief vindt en waar hij aan moet wennen. “De grote vlakken bij het rechterraam ben je kwijt, dat is fijn. Je hebt ook meer zicht aan de zijkant van de trailer.” De schermen geven hem de indruk dat de afstand van de cabine tot het eind van de trailer langer is dan in werkelijkheid het geval is. “Dat heeft vooral effect op het aandocken. Daar ben ik nu voorzichtiger. Hoewel de gele lijn aan het eind van de trailer helpt, vraag ik me toch af of ik er al ben.” Het beeld bij het naar achteren inparkeren vertekent ook iets. “Het lijkt erop dat het beeld langer en breder wordt, waardoor ik niet altijd de inparkeeractie durf te maken. Dat moet nog te corrigeren zijn.”

Reageer op dit artikel