artikel

E-fulfilment zo doen wij dat: Rhenus Logistics

Logistieke dienstverlening 2207

De tijd dat e-fulfilment het speelveld was van slimme, snelle, jonge entrepreneurs is allang voorbij. E-fulfilment is gemeengoed geworden. Pure players krijgen steeds meer concurrentie van logistiek dienstverleners. Hoe pakken de verschillende partijen dit aan. Wat is hun strategie en visie? Pure players en logistieke dienstverleners komen aan bod in deze serie. In dit deel: Rhenus Logistics.

E-fulfilment zo doen wij dat: Rhenus Logistics
Jos Kagenaar

Hoe belangrijk is e-fulfilment voor jullie business?                

Jos Kagenaar, senior business development executive: “Nationaal en internationaal verzorgen we diensten voor een aantal belangrijke grote spelers. Het is daarom een belangrijke sector voor ons.”

Omzet e-fulfilment ten opzichte van totale omzet?

“Specifieke getallen verstrekken we niet, maar ter indicatie >20 procent van de omzet.”

Sinds wanneer met e-fulfilment gestart/waarom en hoe sterk is de groei?

“Reeds vanaf 2005. De groei is gemiddeld genomen de afgelopen jaren tussen de 30 en 40 procent  geweest.”

 

Onze vestigingen staan dicht bij carrier-hubs waardoor we laat aan kunnen leveren

 

Hoe pakken jullie e-fulfilment aan? Aparte business of geïntegreerd in bestaande operatie? 

“Voor onze grote opdrachtgevers zetten we dedicated sites op. In een aantal gevallen combineren we B2C en B2B voor dezelfde opdrachtgever vanuit multi-user sites. De e-fulfilment operatie in Nederland is gevestigd in Tilburg en internationaal onder andere in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en Polen. Aantal vierkante meters mag Rhenus niet delen.”

Hoe onderscheid je je als bedrijf?

“Ten eerste op het gebied van flexibiliteit. Hiermee bedoelen we individuele logistieke oplossingen te bieden aan onze klanten. Ook zijn we in staat zijn om mee te groeien met de klanten en om seizoensinvloeden op te vangen. Zeker met de huidige krapte op de arbeidsmarkt wordt dit als een opvallend kenmerk gezien. Innovatie is een ander onderscheidend kenmerk en speerpunt. Zo werkt Rhenus met zelfrijdende heftrucks en autonome robots en cobots: deze robots navigeren zelfstandig door het warehouse en helpen medewerkers bij het orderpicken. Ze brengen gepickte orders naar de inpakafdeling.

 

 

 

Robotarmen worden ingezet voor zwaar en repeterend werk. In het nieuwe dedicated warehouse in Tilburg heeft Rhenus een systeem actief waarbij zware dozen automatisch van de kar op de conveyor belt wordt geduwd. Medewerkers hoeven dus niet langer de dozen te tillen en op de conveyor belt te plaatsen. In het nieuwe dc in Tilburg is ook een Autostore operationeel. Dit en meer moet leiden tot een een goede verhouding prijs/kwaliteitverhouding.”

 

E-fulfilment: dit is het dit zijn de feiten


E-fulfilment. Wie zijn de spelers, waar liggen de grootste uitdagingen en hoe kun je die aanpakken? Analyse, achtergrond en praktische oplossingen over misschien wel de snelst groeiende tak in de logistieke sector.

Zo staat het ervoor >>>

 

 

Snelheid van leveren is een belangrijk issue in e-commerce. Hoe ervaren jullie dat en hoe  gaan jullie daar mee om?

–          “Nauwe afstemming met opdrachtgever over order stromen: volumes, tijdstippen, doorlooptijden, seasonality, promoties

–          Gebruik juiste carriers aangestuurd door delivery management systeem (control tower)

–          Onze vestigingen staan dicht bij carrier-hubs waardoor we laat aan kunnen leveren

–          Direct infeederen in landenhubs carriers”

Platforms rukken op: hoe kun je je daar tegen wapenen?

“Platforms ziet Rhenus niet direct als een bedreiging: Wij zijn geen verlader. Belangrijk is wel volgens het bedrijf om te kunnen connecten op IT basis en te voldoen aan aflevereisen.”

 

 

 

 

Personeelstekort hoe groot is dit probleem en hoe gaan jullie er mee om?

“Wij herkennen het probleem van personeelstekort.  Om het probleem zo goed mogelijk te tackelen hebben we een ‘employer branding’ campagne lopen. Daarnaast werkt het bedrijf actief aan goede en korte afstemming met flex-agencies. Deze uitzendbureau’s zitten bij Rhenus  in-house. Andere manier om personeelstekort het hoofd te bieden is de inzet van innovatie, automatisering en mechanisatie.”

Retouren is een belangrijk issue: hoe essentieel is dat binnen jullie bedrijf/welke aanpak?

“Verdere automatisering van datastromen rondom retouren zodat we vooraf weten wat er komt aan retouren en wat ermee gedaan dient te worden.”

 

 

 

Reageer op dit artikel