artikel

Marges onder druk – hoe onderscheiden LDV-ers zich?

Logistieke dienstverlening 1501

De transport en logistiek zit flink in de lift. Iedereen ziet dat de bedrijvigheid toeneemt. De grote vraag is: verdienen logistiek dienstverleners daar nog wat aan? Welke keuzes maken zij en hoe weten ze zich te onderscheiden van de rest? Welke succesvolle businessmodellen vallen op? Kees Verweij van Buck Consultants geeft zijn visie.

Marges onder druk – hoe onderscheiden LDV-ers zich?

In 2018 kende de sector transport en logistiek in Nederland een flinke groeistuip. Geen verrassing, want iedereen die zijn ogen de kost geeft, kon de toegenomen bedrijvigheid op bedrijventerreinen en wegen zien. Het aantal nieuw gerealiseerde vierkante meters aan warehousing oversteeg vorig jaar de 3 miljoen, en dat is ruim het drievoudige van vijf jaar geleden. Het is ook een record, er werden meer distributiecentra gebouwd dan ooit tevoren. De warehouses worden gemiddeld ook steeds groter, met onder meer schaalvoordelen, op risico bouwen en e-commerce als drijvende factoren.

Wordt er nog wat verdiend?

Ook in het transport was er in 2018 een forse groei te zien op de Nederlandse wegen. In totaal werd er 680 miljoen ton met vrachtwagens over de weg vervoerd, en dat is een groei van 2,1 procent ten opzichte van 2017. Opmerkelijk hierbij was dat de groei in het binnenlandse transport bijna tweemaal zo hoog was als in het grensoverschrijdende vervoer, dus de groei vond vooral plaats in ons eigen kikkerlandje. Kortom, klinkende cijfers wat betreft het volume in de sector transport en logistiek, maar de grote vraag voor dienstverleners is: ‘Verdienen we er ook nog wat aan?’

De uitdaging voor logistiek dienstverleners is om zich aan de lage marges zien te ontworstelen

Top-100 Logistiek Dienstverleners 2018: nieuwe basis - betere ranglijst

Kees Verweij

Marges zijn mager

Met de omzetten in de sector transport en logistiek leek op het eerste oog vorig jaar niks mis. Het ING Economisch Bureau meldde begin dit jaar dat de logistiek dienstverleners in 2018 een gemiddelde omzetstijging van 5 procent kenden. De sterkste groei hierbij was bij de segmenten wegvervoer, de logistieke dienstverlening en het pakket- en koeriersvervoer, terwijl de omzet bij andere modaliteiten achterbleef. De totale omzetgroei in het wegvervoer was 6,5 procent in 2018, maar de kosten stegen ook met iets meer dan 5 procent. Dus de vraag is of wegvervoerders hier veel van overhielden in 2018. De hoofdmoot van de kostenstijging in 2018 betrof loonkosten, en dit is niet verwonderlijk gezien de toenemende krapte op de Nederlands arbeidsmarkt. Circa één op de vijf bedrijven had in 2018 een marge van meer dan 3 procent, de rest zat hieronder. De gemiddelde marges in het wegvervoer en de hele logistiek zijn dus aan de magere kant. De vooruitzichten voor 2019 zijn bovendien zorgelijk, want de gemiddelde omzetstijging zal naar verwachting onder de kostenstijging blijven. De marges zullen dus nog meer onder druk gaan komen, en de uitdaging voor logistiek dienstverleners is om zich hieraan te ontworstelen.

 

Nieuwe opzet Top 100 Logistiek DienstverlenersEnquête Top 100 Logistiek Dienstverleners

Om recht te doen aan de logistiek dienstverleners die uitblinken in duurzaamheid en innovatie, is de opzet voor het samenstellen van de jaarlijkse lijst Top 100 Logistiek Dienstverleners veranderd. Vooral duurzaamheid telt zwaarder mee.

Download hier de lijst van 2019

 

Top 100 Logistiek Dienstverleners 2019

In de Top 100 Logistiek Dienstverleners 2019, die in juni zal verschijnen, wordt de ranglijst bepaald op basis van vier indicatoren: (1) omzet in miljoen euro in Nederland, (2) aantal werknemers in Nederland, (3) aantal m2 warehousing in Nederland en (4) de mate van duurzaamheid in de operatie. De eerste drie indicatoren zijn objectief meetbaar, via de jaarverslagen en het Kadaster. De vierde is wat lastiger om objectief te meten, maar we hebben dat zo goed als mogelijk opgelost door naar een aantal factoren te kijken. Denk hierbij aan deelname aan het Lean & Green programma (waar meer dan 300 organisaties in participeren), de inzet van voertuigen op alternatieve brandstoffen en de duurzaamheid van de distributiecentra (via BREEAM-certificaten). Een mandje van indicatoren dus. Het rendement van bedrijven zit hier verder niet bij. Dat hebben we bewust gedaan, omdat de rendementen per bedrijf per jaar teveel kunnen schommelen om een betrouwbare indruk te krijgen. De marge wordt dus bewust niet meegenomen bij het bepalen van de top-100 logistiek dienstverleners 2019, maar dat is niet omdat we een structureel gezonde marge niet belangrijk vinden.

 

Lees ook: Top 100 Logistiek Dienstverleners 2019  is bekend

 

Bekijk de video: Meest duurzame distributiecentra op dit moment

Wie valt op?

In de praktijk zien we dat onderscheidend vermogen, ‘to stand out from the crowd’, het belangrijkste wapen is voor logistiek dienstverleners om op de lange termijn structureel voldoende betaald te krijgen voor hun diensten. Als je kan doen wat een ander niet kan, heb je de mogelijkheid een klant te boeien en te binden en zo een vaste relatie op te bouwen. Natuurlijk is het aan ondernemers zelf om dit onderscheidend vermogen op te bouwen, maar wat bij de research voor de top-100 in positieve zin is opgevallen, illustreren de volgende voorbeelden, in willekeurige volgorde:

  • Zero Emission Transport: Breytner uit Rotterdam is een samenwerking van logistiek specialisten Baartmans en Vlot Holding, en zet volledig elektrische 19-tons trucks in voor vervoer van grotere volumes in de stad. Door gebruik te maken van wissellaadbakken wordt het aanvoertraject op de reguliere manier ingevuld waarna de elektrische vrachtwagens de goederen op de plaats van bestemming brengen. Klanten als Coop en Lips hebben inmiddels voor Breytner als dienstverlener gekozen.
  • Duurzame distributiecentra: Rhenus Logistics heeft in Tilburg een distributiecentrum geopend dat op meerdere vlakken opvalt bij klanten en burgers. Het distributiecentrum is door een architect zo vormgegeven dat passanten op de A58 snelweg het kunnen bewonderen, en bovendien heeft het warehouse een excellent BREAAM-certificaat, mede door de duizenden zonnepanelen.
  • Inzetten op de New Silk Road: de GVT Group uit Tilburg heeft sinds enkele jaren een succesvolle spoordienst van en naar Chengdu, via de eigen Railport Brabant. Deze spoordienst maakt het voor Nederlandse bedrijven mogelijk om tegen concurrerende tarieven en doorlooptijden te exporteren naar snelgroeiende regio’s als Chengdu (90 miljoen inwoners in de regio) in het midden van China.
  • Last mile distributie via de cargobike: in het samenwerkingsverband Teamtrans werken negen vervoerders samen in fijnmazige distributie. Sinds kort werken ze samen met Fietskoeriers.nl om the last mile in de Nederlandse steden per fiets uit te voeren. Een goed voorbeeld van hoe kleinere partijen zich door samenwerking kunnen onderscheiden.
  • Creëren van teamsfeer: eigenlijk geldt voor de meeste familiebedrijven in de logistieke sector dat het onderscheidend vermogen in de teamsfeer zit. Tielbeke Transport valt hierin op door net een stap verder te zetten. Tijdens hun laatste Inspiratiedag werkte het grootste deel van het personeel volop mee aan een festijn waar ruim 4.000 bezoekers op afkwamen.
  • Werving van medewerkers: Simon Loos heeft met de campagnes #100dagen100chauffeurs en #100dagen100collega’s succes behaald met het aantrekken en vasthouden van medewerkers. Bij de meest recente campagne plaatste het bedrijf elke middag een film of vlog waar één van de ruim 1.000 Simon Loos-medewerkers vertelde hoe hij of zij het werk ervaart. Daarnaast kon via de actie ‘in het echie’ elke trailerchauffeur bij één van de Simon Loos-collega’s in de wagen klimmen en meedraaien.
  • Robotisering: in Tilburg heeft Versteijnen Logistics in 2018 er voor gekozen om het Europese Distributiecentrum te robotiseren met 18 robots van Autostore System, die 20.000 kratten handlen en 6.000 SKU’s afhandelen. De startklant voor het bedrijf is Tricorp, een kledingbedrijf waarvoor Versteijnen Logistics de toegenomen volumes in cross-border stroom ‘professioneel en competitief’ afhandelt.

 

Lees ook: Top 100 marktonderzoek laat opgaande trend in duurzaamheid zien

 

Innovatieve aanpak

Bovenstaande bedrijven weten met een innovatieve aanpak klanten op langere termijn aan te spreken, en zo structureel een marge boven het gemiddelde in de sector te behalen. Uiteindelijk zullen we de bedrijven met succes op dit vlak mogelijk ook weer zien stijgen in de top-100 van logistiek dienstverleners. Het aantrekken en vasthouden van klanten vertaalt zich namelijk ook vaak in een hogere omzet, aantallen werknemers, m2 warehousing en duurzaamheidsprestaties. De tijd zal het leren.

wegtransport

Peter Appel

Lees ook het interview met Peter Appel: “Door één kernactiviteit kunnen we blijven investeren in nieuwe voertuigtechnologie en ICT.”

 

 

 

 

Reageer op dit artikel