artikel

‘We hadden geen trek in zware, logistieke softwarepakketten’

Logistieke dienstverlening Premium 1347

Logistiek dienstverlener Van den Heerik in Heerhugowaard implementeerde een platform, dat het midden houdt tussen een TMS, een WMS en een supply chain portal. Op maat ontwikkelde software, binnen twee maanden operationeel.

‘We hadden geen trek in zware, logistieke softwarepakketten’

De complexiteit in de keten van logistiek dienstverlener Van den Heerik bestaat voor een groot deel uit een grote hoeveelheid contactmomenten. Naast opdrachtgevers en afnemers is er contact met eindklanten, chauffeurs, planners en monteurs. Het bedrijf verzorgt de logistiek van onder andere deuren en transporteert lange en schadegevoelige producten in binnen- en buitenland. “Een communicatiefout was snel gemaakt en documenten zoeken kostte te veel tijd. Voor mijn gevoel misten we grip en verrichtten we onnodig veel werk.” Jack van den Heerik, de financiële man van het bedrijf, was de extra communicatiemomenten zat. “Je ziet die kosten niet altijd, maar als je alle minuten en uren optelt, loopt het aardig op.”

In twee maanden neergezet

De speurtocht naar een passende IT-applicatie, met als belangrijkste doel het automatiseren van handelingen en het inzicht geven aan eigen planners en ketenpartners, verliep aanvankelijk nogal moeizaam. Na het stopzetten van een eerdere implementatie besloot de financieel manager tot de uitrol van het Delta-platform van Elastique. Dit platform is in twee maanden neergezet. De opzet van de software is gebaseerd op een gedetailleerde uitwerking van wat Van den Heerik zelf aan functionaliteit nodig dacht te hebben.
“Bij de start van onze zoektocht naar een IT-tool zagen we vooral bekende voor ons te zware logistieke softwarepakketten. Een dergelijk traject met omvangrijke implementatie wilde ik niet ingaan.”

Eén dag nodig om te koppelen

De basis voor het terugdringen van kosten bestond uit het combineren van de bestaande vervoersstromen in één IT-applicatie én deze info te koppelen aan de chauffeurs in de buitendienst.
“Ik zal een voorbeeld geven. Onze opdrachtgevers willen in een gebouw een aantal deuren geplaatst hebben. Het was en is onze taak om zowel de vervoerder, de chauffeur als de monteur en de opdrachtgever met elkaar in contact te brengen. Een monteur moet weten of de artikelen er in de juiste hoeveelheid en op tijd zijn. Voorafgaand aan het werk dat een monteur verricht, dienen wij soms diverse orders samen te voegen. We leggen binnen het Delta-platform de handelingen vast in een dossier waarin alle info staat en waartoe alle betrokken ketenschakels toegang hebben.”
Het koppelen van een nieuwe opdrachtgever aan het platform kost volgens Van den Heerik nu slechts een dag.

“We zijn een familiebedrijf, dat bewust kiest om met Nederlandse chauffeurs te rijden"

Vooruitkijken stuk eenvoudiger

Het platform heeft na een paar maanden al aardig wat inzichten opgeleverd. Zo beschikt Van den Heerik over informatie van de business units van opdrachtgevers.
“We zien welke afdelingen voorraad langer bij ons laten liggen. We zien eveneens welke planners van opdrachtgevers vooral ad hoc plannen en welke een paar dagen vooruit werken. We zijn hierdoor simpelweg beter in staat om verstoringen te voorkomen.”
Vooruitkijken is eenvoudiger geworden, ook in de gevallen waarin feestdagen voor een planningsuitdaging kunnen zorgen.
“We treden vaker met opdrachtgevers in overleg, bijvoorbeeld over vrije dagen of momenten waarop er rijverboden zijn. Een dag eerder of later laden zorgt ervoor dat we onze planning kunnen aanhouden.”
Een actueel beeld van wat de logistiek dienstverlener kan verwachten is er ook bij het transport van goederen vanuit Oost-Europa. Verstuurt een verladende klant van de LDV’er goederen vanuit een Oost-Europese locatie naar Nederland, dan krijgt Van den Heerik hiervan een melding op het platform. “We hebben hiermee een dag uit de leadtime kunnen halen.”

Jack van den Heerik
“Juist omdat we in een traditionele business opereren, kunnen we met de nieuwe webapplicatie en mobiele app het verschil maken.”

 

Zorg besteden aan afleveringen

Net als de logistiek dienstverleners zelf huren ook opdrachtgevers vaker zzp’ers in. “Dat zorgt voor meer duidelijkheid over de kosten van een externe installatie. En als een opdrachtgever vraagt waarom er drie wachturen in rekening zijn gebracht, kunnen we nu in ons systeem nagaan of dat terecht is. De digitale handtekening, iets waarmee we nu werken, maakt dit mogelijk. We zijn veel opener geworden over wie we zijn en wat we doen.”
Die openheid is volgens Van den Heerik ook nodig om het bedrijf te laten onderscheiden van de concurrentie. “We hebben meer grip op wat er gebeurt en kunnen dankzij de automatisering van handelingen tijd en zorg aan leveringen besteden. Daarnaast hebben we het systeem zo ingericht dat het gereed melden pas mogelijk is als alle barcodes zijn gescand of als er een collo met een manco is genoteerd. Chauffeurs maken minimaal één foto, als eigen bewijsmoment, maar de ontvanger ziet zo ook dat we met zorg omgaan met zijn lading.”

Op maat laten ontwikkelen

Het Delta-platform bestond voor het verzoek van Van den Heerik aan Elastique nog niet. Het idee komt voort uit gedetailleerde aantekeningen van de financieel manager.
“Ik kende Arjen Bos van Elastique en zag wel iets in zijn idee voor het gebruik van een centrale database als basis. Over transportkennis beschikte de IT-leverancier niet, maar dat maakte me niet uit. Ik wilde niet werken met een apart TMS en WMS. Misschien heeft dat de overstap eenvoudiger gemaakt.”
Toekomstwensen zijn er nog volop. “Ik zou graag nog meer partijen toevoegen en realtime inzicht terugkoppelen aan ketenpartners. Iets waar we al wel mee zijn gestart is het maken van een foto van de afleverlocatie. Dat voorkomt zoeken. Er ontstaan veel mogelijkheden dankzij deze uitrol, maar ik hou het wel graag beheersbaar.”

Lees ook: Digitalisering verandert logistieke wereld snel

Reageer op dit artikel