artikel

Bouwbedijf wordt logistieke dienstverlener om bouwlogistiek vlot te trekken

Logistieke dienstverlening Premium 994

Bouwbedijf wordt logistieke dienstverlener om bouwlogistiek vlot te trekken

Amsterdam wordt steeds voller. Dat merken bouwers ook. Funderingsbedrijf Van ’t Hek richt daarom een bouwhub in. Hij wordt logistieke dienstverlener.

Laden en lossen is verboden. Vrachtwagens mogen niet stilstaan. Ruimte voor bouwmateriaal is er nauwelijks, aan de zijkanten van de elke straat staan hoopjes gereedschap op elkaar gepropt. Even smokkelen, ho maar. Want op elke hoek controleert een parkeerwachter of de bouwvakkers zich aan de regels houden. Regel overtreden? Dan volgt een boete van 3000 euro.

Bouwhub op 5 minuten rijden

Dat moet slimmer en beter dacht Ruud van ’t Hek, directeur van het gelijknamige funderingsbedrijf. “Wij werken veel in binnensteden. We zien al een tijdje dat er steeds meer noodzaak is om een plek in te richten waar je materialen kunt opslaan. Hinder van vrachtwagens wordt minder geaccepteerd. Vroeger was het normaal als je stond te laden en te lossen midden in de stad. Nu niet meer. Gemeentes willen geen klachten meer van bewoners en eisen van bouwers omgevingshinder te voorkomen.”

 

Lees ook
Bouwhubs de oplossing voor bouwlogistiek?

Ketensamenwerking maakt logistiek in de bouw efficiënter

 

In eerste instantie is de bouwhub bedoeld voor een efficiëntere bevoorrading van een woningbouwproject op de Houthavens in Amsterdam. Het funderingsbedrijf hoopt er later ook andere aannemers mee te bevoorraden.

Ook voor andere bouwers

“We zijn al in gesprek met andere bouwbedrijven hier in Amsterdam. Namen heeft hij nog niet. “We willen eerst testen hoeveel materiaal we nou kunnen opslaan, hoe we het makkelijk kunnen wegbrengen en dat soort zaken. Daarom gaan we eerst een jaartje proefdraaien.” Maar waarom zou een funderingsbedrijf zo’n plek inrichten?

 

Lees ook
Slimme bouwlogistiek loont in Utrecht en Amsterdam

 

Wordt Van ’t Hek hierdoor niet een logistiek dienstverlener? “Ja, eigenlijk wel een beetje. We gaan in ieder geval meer doen dan hup damwanden en palen erin, wat eigenlijk de functie is van een funderingsbedrijf. We zijn straks langer bij het bouwproces betrokken. Op die manier hopen we extra service te leveren, zodat bouwers ook voor een volgend project weer kiezen voor ons. Overigens doen we dit niet alleen hoor, de transportstromen laten we doen door CH Dekker in Ilpendam.”

Hinder van vrachtwagens wordt minder geaccepteerd.

Slimme it-systemen

Van ’t Hek is van plan om op de bouwhub te gaan werken met ‘slimme it-systemen’. Zodat een bouwhub-medewerker online kan zien wat er volgende week nodig is op de bouwplaats. “Op die manier hoeft er niet steeds heen- en weergereden te worden”, verklaart directeur Ruud van ’t Hek. Het funderingsbedrijf is samen met een programmabouwer druk bezig met de ontwikkeling van zo’n systeem. “Er zijn wel realtime, slimme IT-systemen voor de bouw, maar niet een die echt goed werkt. Dat komt omdat nergens het bouwhubproces in is verwerkt”, aldus Van ’t Hek.

 

Bouwsector zet handtekening onder Green Deal bouwlogistiek

 

Met studenten aan de slag

Van ’t Hek heeft de hulp ingeroepen van de Hogeschool van Amsterdam. Studnten gaan komend schooljaar meewerken aan de bouwhub. Op het terrein wordt een studentenatelier ingericht, waar ze aan hun afstudeerproject kunnen werken. “Studenten leveren frisse ideeën. Bovendien brengen we zo het belang van een goede bouwlogistiek al bij het onderwijs over het voetlicht.”

Lees het hele artikel op Cobouw.nl

Reageer op dit artikel