artikel

C.H. Robinson eigenzinnige aanpak zorgt voor groei

Logistieke dienstverlening Premium 802

C.H. Robinson eigenzinnige aanpak zorgt voor groei

De Amerikaanse logistiek dienstverlener C.H. Robinson wil hard groeien in Europa. De Nederlander Jeroen Eijsink moet zorgen voor die Europese opmars. Een eigenzinnig personeelsbeleid en IT-platform vormen de basis van de filosofie van de Amerikaanse 3-pl’er, die zijn Europees hoofdkantoor in Nederland heeft geplaatst.

Jeroen Eijsink zwaait sinds 2015 de scepter bij C.H. Robinson. De Nederlander leidt nu bijna drie jaar de Europese tak van de Amerikaanse logistiek dienstverlener. Drie factoren gaven de doorslag om over te stappen van DHL naar de Amerikaanse concurrent: IT, kennis en kunde: “In deze business is technologie van doorslaggevend belang. C.H. Robinson heeft niet alleen een goede visie, maar heeft die visie ook weten om te zetten naar een wereldwijd platform waarin alle business wordt afgewikkeld. Het creëert heel veel mogelijkheden voor waardetoevoeging naar de klant toe. Dit systeem maakt ons heel flexibel en transparant. Zendingen, in welke vorm dan ook, zijn door de hele keten te volgen.

Ook de groep mensen sprak hem aan. “Wij hebben een jonge, hoogopgeleide groep waarin de focus minder ligt op de logistieke kennis als je binnenkomt, maar meer op je persoonlijkheid en je eigenschappen. Denk aan ondernemend, affiniteit met IT, commercieel gezond agressief. Het credo is dat we de logistieke kennis kunnen bijbrengen, en de IT ondersteunt daarbij.”

 

Lees ook
C.H. Robinson lanceert nieuwe generatie transporttechnologie in Europa
C.H. Robinson start treindienst China

 

De derde reden om over te stappen was de groeiambitie van het bedrijf. “C.H. Robinson wil snel groeien in Europa en heeft ook de middelen. Dat geeft een interessante, dynamische omgeving. Omdat de Europese business nog niet zo groot is, (exacte getallen mag Eijsink niet noemen, red.) ligt de focus ook op groei.”

De opdracht bij zijn aanstelling was dan ook groeien. En daar slaagt de Nederlander aardig in, blijkt uit de cijfers van de 3pl’er. De afgelopen drie jaar stegen de brutowinst en het volume jaarlijks met 10 à 15 procent.

Hoe verklaar je dat succes, want je bent ingestapt in een tijd dat Europa nog in economische crisis was?

“Wij zijn een asset free bedrijf. Wij hebben dus geen vaste kosten voor vrachtwagens, containers, overslag- en distributiecentra. Daar gebruiken we altijd derde partijen voor. Dat betekent dat we de klant altijd een oplossing kunnen bieden die bij hem past, omdat we geen rekening hoeven te houden met onze eigen investeringen en kosten. De enige kosten die we hebben zijn IT en onze mensen. Het voordeel daarvan is……………………

Lees het hele artikel in de juni-editie van Logistiek magazine of digitaal
Nog geen abonnee? Bekijk de optie

Reageer op dit artikel