artikel

Tom Tillemans, logistiek manager Heinz Benelux

Logistieke dienstverlening

Tom Tillemans, logistiek manager Heinz Benelux
Tom Tillemans Heinz

De crisis trekt diepe sporen in bedrijvig Nederland. Wat merken logistiek managers er van? Hoe gaan ze hier mee om? Dit keer is aan het woord Tom Tillemans, logistiek manager bij Heinz Benelux.


 

"Met logistiek kun je veel doen en je onderscheiden van concurrenten."

 

Wordt er ondanks de crisis nog geïnvesteerd?

"Onze strategie blijft gehandhaafd. Zo starten we volgend jaar met de geplande uitrol van SAP, voor ons tevens het begin van een andere manier van werken binnen logistiek. Veel processen veranderen en daarbij zoeken we meer naar partnerschap met onze logistiek dienstverleners en leveranciers. We gaan meer met elkaar delen en partnerships gaan vormen. SAP zal zorgen voor transparantie."

 

Hoe zorg je voor meer efficiency?

"De focus op kostenbeheersing is groot, zo zitten we strakker op de voorraden en de productie. Er is meer focus op de Sales & Operations Planning. In het verleden viel de demand planning binnen sales en is nu met de supply planning ondergebracht binnen de supply chain. Verder wordt een aantal processen Europees getrokken; zo hebben we een Europese inkoopfunctie, ook voor logistieke diensten."

 

Wat staat bij jullie continue op de agenda?

"Naast de bekende punten als een focus op servicelevel en kosten, staat inmiddels ook duurzaamheid op onze agenda. Eén van onze wereldwijde doelstellingen binnen maatschappelijk verantwoord ondernemen is gericht op het verminderen van het brandstofgebruik. We hebben er ons de afgelopen maanden in verdiept en over duurzaamheid binnen logistiek wordt continue gesproken in de stuurgroep van ECR, zowel in Nederland als België en Luxemburg. Hiernaast zijn we voor het realiseren van duurzaamheid binnen de logistiek aangesloten bij de programma’s van Connekt.
 

Binnen Heinz willen we allereerst de CO2-uitstoot voor de distributieritten naar onze klanten gaan meten en vervolgens gaan uitrollen over intern replenishment transporten tussen fabrieken en magazijnen en leveringen vanuit leveranciers naar de fabrieken. Vervolgens gaan we het energieverbuik binnen magazijnen meten. We hebben dan onze carbon footprint in kaart gebracht en zetten het verbeteringstraject in. Hiernaast zullen we duurzaamheidsaspecten gaan inbouwen in de inkoop van logistieke diensten.

Naar mijn mening nemen logistiek dienstverleners in het algemeen nog een redelijk afwachtende houding aan als het gaat om emissiemetingen en het inbouwen van een visie op het gebied van duurzaamheid binnen hun bedrijfsstrategie. Mede door de druk van verschillende verladers, zoals Mars met haar Green Order, hopen we hier de komende maanden een versnelling in te zien naar een meer proactieve houding. Het is een kwestie van willen, kunnen en moeten. Een randvoorwaarde om daadwerkelijk continue verbeteringen te realiseren op het gebied van duurzaamheid in de logistiek is een gemeenschappelijke aanpak van verschillende partijen binnen ketens en netwerken."

 

Wat is nu jouw persoonlijke uitdaging?

"Met logistiek kun je veel doen en je onderscheiden van concurrenten. Ik wil de logistiek voor dit bedrijf verder doorontwikkelen, meerwaarde geven en naar een hoger niveau tillen."

 

Wat is leuk en minder leuk aan deze baan?"

"Ik krijg bij Heinz de vrijheid om te ondernemen. Het is fijn werken als je de ruimte krijgt om binnen je eigen winkeltje alles goed te doen. Alle routinematige zaken vind ik minder leuk, maar die kom ik niet veel tegen in mijn baan bij Heinz."

Reageer op dit artikel