nieuws

Bierbrouwer Swinkels: ‘Ga je offroad dan is 60 procent CO2-reductie haalbaar’

Ketensamenwerking 1374

Recent was Lean & Green te gast bij BTT (Barge Terminal Tilburg) in Tilburg voor een zogenaamde OnSpot Event. Tijdens dit event stond de samenwerking centraal tussen bierbrouwer Swinkels Family Brewers (bekend van Bavaria, red.) en BTT die in 2012 tot stand werd gebracht. Sindsdien zijn er volgens Fred Hooft van SFB en Iwan Maessen (BTT) flinke stappen gezet in CO2-reductie.

Bierbrouwer Swinkels: ‘Ga je offroad dan is 60 procent CO2-reductie haalbaar’

Swinkels Family Brewers (SFB) stuurt op duurzaamheid via onder andere een circulariteitsprogramma. De basis hiervoor werd gelegd door Fred Hooft bij de start van de transportafdeling in 2008 toen gelijk werd ingezet op het principe van multimodaal transport. Door de transporten naar Spanje deels van de weg te halen, verbeterden de CO2-prestaties direct. Deze aanpak sloot aan bij het Lean & Green programma, waar SFB zich in 2011 bij aansloot.

‘Samenwerking net een huwelijk’

De bierbrouwer – inmiddels in het bezit van een derde Lean and Green Star – boekte volgens eigen zeggen sindsdien ‘een structurele CO2-reductie van 30-35 procent’. Samen met BTT – onderdeel van GVT Group of Logistics van Wil Versteijnen – wordt de footprint steeds verder verkleind. Iwan Maessen: “We brengen die footprint in kaart en zoeken oplossingen zodat de partner kan groeien. We analyseren de harde data en maken samen de benodigde forecasts voor investeringen over langere periodes. Waardoor we meer waarde kunnen toevoegen in prijs en kwaliteit. We zitten dicht op de verlader”. Hooft op zijn beurt erkende tijdens de Onspot bijeenkomst in Tilburg het belang van samenwerking. “Het gaat om commitment voor de lange termijn. Het is net een huwelijk.”

Keuze voor nachtdistributie

Deze samenwerking kent legio successen volgens Hooft en Maessen zoals minder vrachtwagenbewegingen en een toename van containervervoer per spoor en barge. Een opvallend voorbeeld is de keuze voor nachtdistributie vanuit de brouwerij in Lieshout naar Tilburg, zodat SFB de aflevermomenten kan spreiden.

Werken aan verbeteringen

Volgens Maessen evalueren de klantenservice teams van beide bedrijven elke vier weken met elkaar de samenwerking, de knelpunten en wensen. “Door meer inzicht te verkrijgen in elkaars werkwijze, word je je beter bewust van waar mogelijkheden liggen en waarom. Tijdens die gezamenlijke meetings brengen we afwijkingen in kaart en werken we aan verbeteringen.”

 

Lees ook:

In vier stappen van intermodaal naar synchromodaal transport

 

Barge overtuigt op CO2-uitstoot

Maessen benadrukte tijdens de bijeenkomst in logistieke hotspot nummer 1 Tilburg dat barge snel en betrouwbaar is. “We maken gebruik van de goed functionerende West-Brabant Corridor (WBC). Op basis van gedeelde data van de deelnemers aan deze corridor, kan slim gepland worden om ladingen te combineren. Dat zie je ook terug in de tarieven.” Hooft haakt hierop in: “Ga je van de weg (lees: offroad) , dan is 60 procent CO2-reductie haalbaar.” Hij voegt daaraan toe dat wegvervoer intern binnen de brouwerij lang de voorkeur genoot. “Dat is niet meer het geval. ‘Off road’, met name barge, scoort overtuigend het laagste qua CO2-uitstoot.”

Buitenlandse klanten kiezen niet voor ‘duurzaam’

Desalniettemin geeft Maessen toe dat er nog altijd verbeteringen mogelijk zijn op het gebied van CO2-reductie. “We zijn momenteel bezig om de hoge betrouwbaarheid en frequentie van WBC barge services bij de klant bekend te maken, zodat ze minder boeken op het wegtransport. Intern ligt de focus ook op efficiencyverbeteringen.’ Hooft geeft aan dat buitenlandse klanten die zelf de rederij mogen kiezen, helaas niet altijd voor duurzaam gaan.

 

Bekijk de video
Zo ziet het Off Road concept er uit

 

Lean & Green mindset helpt

Als je CO2 wilt besparen, helpt het om samen te werken met andere Lean & Green deelnemers, zo werd duidelijk tijdens de bijeenkomst onlangs bij BTT. Deelnemers hebben immers dezelfde mindset. Hooft vindt het nog altijd verbazingwekkend dat er nog steeds grote organisaties zijn die absoluut niet werken aan verduurzaming van hun logistiek. “Ik hoop met dit verhaal nieuwe partijen te inspireren om met CO2-reductie aan de slag te gaan.” Desalniettemin wordt er nog altijd relatief veel lading per truck vervoerd. Dat kan beter. Hanno Reeser, werkzaam bij logistiek dienstverlener H.Essers, vatte vanuit de zaal als volgt samen: “Multimodaal transport heeft de toekomst, maar je kunt het niet alleen.”

Lees ook: Duurzame logistiek – los het vooral samen op (video)

Reageer op dit artikel