nieuws

‘Beladingsgraad met tien procent verbeteren door data delen’

Ketensamenwerking 2863

Intensiever gebruik van data en het delen van data in het wegtransport kan niet alleen 500.000 ton CO2 besparen, ook maakt dit het wegtransport ongeveer tien procent efficiënter door het verhogen van de beladingsgraad. Dat stelt ABN AMRO in een rapport.

‘Beladingsgraad met tien procent verbeteren door data delen’
Hogere beladingsgraag ligt 'voor het grijpen'

Sectoreconoom Albert Jan Swart van ABN AMRO deed voor zijn onderzoek navraag bij logistiek dienstverleners, transporteurs en verladers. Hij constateert dat vooral de complexiteit en het gebrek aan transparantie het delen van data in de keten in de weg staan. “Vrijwel alle logistiek dienstverleners die we hebben meegenomen in dit onderzoek zijn doordrongen van het belang van een meer datagedreven logistiek. Toch valt het delen van data in de praktijk tegen.”

67 procent wil langduriger samenwerking

Zicht op de keten ontbreekt bij vrijwel alle schakels in de keten, stelt Swart. “Hierdoor blijven inefficiënte processen onzichtbaar en wordt de beschikbare capaciteit lang niet altijd benut. Dat is een gemiste kans.” Van de respondenten verwacht 67 procent dat een langdurige samenwerking tussen dienstverleners en opdrachtgevers de logistiek efficiënter en duurzamer kunnen maken.

Hogere beladingsgraad en CO2-besparing

Delen ketenpartijen meer info, dan kan volgens de respondenten de beladingsgraad met tien procent omhoog. Minder leegrijden resulteert vervolgens in een besparing van 500.000 ton CO2.

‘Bereidheid tot delen data is groot’

Toch gloort er volgens de sectoreconoom wel degelijk hoop aan de horizon. “Luister je naar gesprekken tijdens evenementen dan hoor je de bereidheid om data te delen misschien niet altijd, maar uit ons onderzoek blijkt wel degelijk dat de meeste logistiek dienstverleners open staan voor het delen van data.” De bereidheid om een deel van de data te delen is groot volgens Swart. Van de respondenten gaf 97 procent aan bereid te zijn data te delen.

LDV’ers willen meer data van verladers’

Voor het delen van data verlangen de LDV’ers wel iets terug. “Ze willen vooral meer info van verladers ontvangen als het tenders betreft. Ook bij de dagdagelijkse ritten zou meer info over retourritten wenselijk zijn. In de logistieke sector zijn bovendien al voorbeelden van samenwerkende dienstverleners die druk weten te zetten op verladers. Ik denk dan aan de NPRC, de coöperatie die actief is in de binnenvaart. NPRC zegt het liefst te willen werken voor verladers die productiedata delen die van belang is voor een efficiënte logistiek en waarmee de beladingsgraad zo hoog mogelijk is te maken.”

Reageer op dit artikel