nieuws

‘Emissievrije stadslogistiek is meer dan elektrisch vervoer’

Ketensamenwerking 1636

Emissievrije stadslogistiek gaat nog te vaak over de last mile met schone elektrisch voertuigen doen. Maar er is meer dan dat. Kunnen we niet beter inkopen? Of dit gezamenlijk doen? En verbruiksgoederen bij lokale leveranciers afnemen in plaats van verder weg? Over deze vraagstukken ging het symposium Emissievrij stadslogistiek: van ambitie tot aanpak.

‘Emissievrije stadslogistiek is meer dan elektrisch vervoer’

Het kosteloze symposium dat maandag 4 maart werd georganiseerd door Green Business Club, had als doel om geïnspireerd te raken en met elkaar in gesprek te gaan. Verschillende gemeentes, provincies, bedrijven en instellingen kwamen op het symposium af waar Inge Diepman als dagvoorzitter de bijeenkomst aan elkaar mocht praten in het auditorium van sponsor Rabobank Nederland.

‘Bouw een tribe’

Eline Kik en Inge Diepman

Eline Kik (Green Business Club) en Inge Diepman

Eline Kik, directeur van Green Business Club en tevens organisator van het symposium, trapt af. “Hoe kunnen we anders gaan inkopen met zijn allen en verder kijken dan elektrisch vervoer?” Om een andere kijk op duurzame stadslogistiek te krijgen heb je ook inspiratie vanuit een andere hoek nodig.

Bouw een tribe en bedenk wie je nodig hebt om duurzame stadslogistiek in het dna te krijgen

Walter Faaij, corporate antropoloog, mocht daarom zijn opwachting maken als keynote. Volgens Faaij is duurzaamheid een cultuurvraagstuk. Het gaat om mindshift en gedragsverandering, niet om het individu te optimaliseren maar de relaties. Faaij: “Cultuur zit in relaties en dus moet je die veranderen. En die verander je niet met meer papier en procedures maar met een gesprek. Bouw een tribe en bedenk wie je nodig hebt om duurzame stadslogistiek in het dna te krijgen. Steek het kampvuur aan in plaats van het plannen van meetings.” Ook zul je je moeten afvragen hoe werknemers worden beloond. Het nieuwe gedrag moet aantrekkelijker worden gemaakt. Anders inkopen en gezamenlijk inkopen, zendingen bundelen zodat er minder vervoersbewegingen. Aan deze denkrichtingen moet worden gedacht. Maar hoe werkt dat dan in de praktijk?

 

Walter Faaij

Walter Faaij: “Om duurzame stadslogistiek in het DNA te krijgen moet je een tribe bouwen.

Wie zit er in de tribe?

Volgens Aletta Koster van RoyalHaskoningDHV kun je goed voorspellen of samenwerking gaat lukken en je een goede tribe bij elkaar krijgt. “Je ontmoet partijen, je voelt meteen als er echt gezamenlijkheid is. Je merkt het als de cultuur er al is om de verandering aan te gaan.” Koster is zelf betrokken bij projecten waar het om samenwerking en duurzaamheid draait. “Mijn ervaring is dat bedrijven zelf vaak supergemotiveerd zijn en dat is  heerlijk samenwerken.” Wie moet er nu vanaf het begin aan tafel zitten? Dat is best lastig te bepalen. “In het begin vooral mensen die erin geloven”, zegt Susanne Balm, stadslogistiek expert van Hogeschool van Amsterdam. “Mensen die meteen al in het begin een businesscase willen hebben, dat is lastig”. Faaij vult aan: “Je moet ze niet wegsturen want die stem heb je ook nodig”.

Lees ook: Stadsdistributie moet slimmer – vijf pijlers

 

Minder stromen naar de Zuidas

Nina van den Berg

Als Nina van den Berg (Green Business Club Zuidas) de bijbehorende grafiekjes laat zien is het probleem in één oogopslag duidelijk.

Nina van den Berg van Green Business Club Zuidas licht toe hoe in een pilot in het Amsterdamse kantorengebied je stromen kunt verminderen, verslimmen en vergroenen. Van de drie grote verzamelkantoorgebouwen die daar staan zijn de binnenkomende stromen gemeten door studenten. “Het merendeel wat er op een dag binnenkomst is eten, drinken en post/pakketten. Maandag en dinsdag zijn het drukst en het meest wordt ’s ochtends bezorgd.” Als Van den Berg de bijbehorende grafiekjes laat zien is het probleem in één oogopslag duidelijk en ook de winst die er te behalen valt door stromen te bundelen en slimmer in te kopen. Vervoerder Hulshoff is bij de pilot betrokken. Dit bedrijf heeft in 2018 een hub ingericht, een plek waar goederen van meerdere leveranciers worden verzameld en met volledig elektrische vrachtwagens de stad in worden gebracht. Hulshoff gaat zorgen om goederen slimmer naar de Zuidas te krijgen en doet dat in deze pilot gratis.

Hub

Een hub is een van de oplossingen, anders inkopen is er ook eentje en dan vooral gezamenlijk inkopen. Balm: “Besparing zit ook in de aanrijkilometers naar de stad toe.” Spullen van dichterbij halen is dan een oplossing. In Den Haag gaan ze hetzelfde doen als in Amsterdam maar dan in het Haagse Beatrixkwartier. Er is daar een vergelijkbaar poortonderzoek gedaan als op de Zuidas. En ook daar is winst te behalen. PostNL is daar binnen het duurzame stadsdistributie initiatief SimplyMile betrokken, waarbij soortgelijke diensten worden aangeboden als bij Hulshoff. “Ik geloof in de combinatie van een landelijke speler en lokale economie. Vrachtwagens die de stad inrijden met maar 1 tot 3 stops, daar moeten we vanaf ”, aldus Rogier Havelaar, verantwoordelijk voor stadslogistiek binnen PostNL. “Vandaag besteld morgen in huis? Bij volle busjes, zoals wij die hebben, is dat geen probleem. Alleen heeft maar vier procent van de stromen in de stad te maken met thuisbezorgen. Bouwlogistiek en aanleveren van facilitaire goederen zijn de grote stromen.”

Het aantal naleveringen van non-food kan met 30% worden verminderd

Slimmer inkopen en minder naleveringen

In Utrecht in het stationsgebied is de Green Business Club ook met een project actief. Ronald Schoo van adviesbureau Districon en Aletta Koster van Royal Haskoning zijn daarbij betrokken en vertellen het aanwezige publiek over hun eerste bevindingen. Schoo: “667 verschillende vervoerders voor 1565 leveringen hebben wij geteld. Het verminderen volume, daar zijn we van afgebleven. Vooral het sturen op het naar beneden brengen van het aantal voertuigbewegingen, is waar we naar kijken. Het aantal hoofdleveringen en naleveringen, waarbij die laatste kan worden verminderd met 30% als het gaat om non-food zoals kantoor- en hygiënematerialen.” Slimmer is vooral binnen organisaties de inkoop beter afstemmen, is de conclusie.

 

Lees ook: Publieke inkoop als aanjager duurzame stadslogistiek: doen!

 

 

Reageer op dit artikel