nieuws

Start van Belgische biertrein loopt forse vertraging op

Ketensamenwerking 1194

De Belgische Biertrein tussen de brouwerij van AB InBev in het Luikse Jupille en het nieuwe geautomatiseerde distributiecentrum van Ahold Delhaize in Ninove heeft flinke vertraging opgelopen. De trein, die in juni 2017 een eerste testrit maakte, begint naar alle waarschijnlijkheid pas in september dit jaar te rijden. Reden voor de vertraging is dat het geautomatiseerde dc van de supermarktketen nog altijd niet volledig operationeel is.

Start van Belgische biertrein loopt forse vertraging op
20170613, Ninove. De eerste biertrein van Luik naar Ninove komt aan onder toeziend oog van Ministers van mobiliteit Weyts en Bellot, CEO Delhaize Denis Knoops, Geert Versnick.

Na de test bleef het, zo meldt de Belgische retailwebsite Gondola, stil rondom de biertrein. Dit voedde de geruchten dat het ketensamenwerkingsproject tussen de bierbrouwer, de supermarktketen en logistiek dienstverlener niet zo succesvol is als werd gehoopt en zou zijn gestaakt. Dat is dus niet het geval, meldt Gondola maandag.

Vertraging geautomatiseerd dc Delhaize

De initiatiefnemers moesten naar verluidt wachten tot het moment dat het nieuwe geautomatiseerde distributiecentrum van Ahold Delhaize, dat material handling specialist Dematic realiseert, operationeel zou zijn. “Van meet af aan hebben we gezegd dat de biertrein pas zou beginnen rijden wanneer het nieuwe distributiecentrum op 100% van zijn capaciteit draait. Dat zal in de loop van dit jaar het geval zijn”, zegt Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize tegen Gondola. Het geautomatiseerde distributiecentrum had eigenlijk al een jaar geleden in gebruik moeten genomen worden, maar dat is vertraagd door technische problemen.

 

 

Lees ook:

‘Ketensamenwerking is wat we nodig hebben in duurzaam transport’

 

 

Bierpallets in containers

Volgens Frank Coppens, logistiek manager bij logistiek dienstverlener Remitrans, de eigenaar van de spooraansluiting dat op een steenworp van het distributiecentrum van Delhaize in Ninove, is de kans groot dat de biertrein in september toch gaat rijden. “Het is de bedoeling dat er drie treinen per week worden ingezet. In tegenstelling tot de eerdere test zouden de pallets met bierkratten niet in wagons geladen worden, maar in containers. In plaats van de pallets op een kade te lossen en met vrachtwagens naar het distributiecentrum, over een afstand van 500 meter, te rijden, zouden de containers zelf daar naartoe gebracht worden. Dat zal veel efficiënter zijn”, zegt Coppens.

5.000 trucks minder op de weg

In juni 2017 werd onder grote media-aandacht door Delhaize, AB InBev, spoorvervoerder Lineas, Remitrans en de ontwikkelingsmaatschappij POM Oost-Vlaanderen een test georganiseerd om te kijken of het mogelijk is om nieuw leven in te blazen in het spoorvervoer op korte afstand. Die test was positief. Op termijn zouden 5.000 vrachtwagens per jaar van de weg kunnen gehaald worden.

Reageer op dit artikel