nieuws

Hoe ver zijn we met adaptatie technologie? – VIDEO

Ketensamenwerking 221

Morgen gaat de tweedaagse beurs ICT & Logistiek van start. Mooi moment om even te kijken of technologische vernieuwing wel aanslaat. Terugkerend thema is het ontwikkelen van standaarden, waartoe iShare een aanzet heeft gegeven. En ook: gaat blockchain nou wat worden of niet?

Hoe ver zijn we met adaptatie technologie? – VIDEO

Eerder dit jaar ging iShare van start als afsprakenstelsel voor de logistieke sector op basis waarvan data zich gemakkelijk laat delen. Diverse softwarepartijen zijn inmiddels aangehaakt, die samen met andere partners op ICT & Logistiek laten zien, dat dit initiatief klaar is voor dagelijkse toepassing. Op een gezamenlijke stand is te zien hoe de samenwerkende partijen iShare in de markt gaan zetten.
Over iShare geven Aad Veenman en Jan Bert Schutrops uitvoerig tekst en uitleg in een driedelig video-interview, dat deze week is gepubliceerd op de website van iShare. “Laten we  beginnen en zorgen voor voldoende adaptatie,” zo klinkt hun oproep aan de sector. Aad Veenman treedt naar voren als boegbeeld van de Topsector Logistiek. Jan Bert Schutrops is in het dagelijks leven president van Vopak in Europa en Afrika, maar daarnaast voorzitter van het NLIP (Neutraal Logistiek Informatie Platform) – onderdeel van het topsector en opdrachtgever voor de ontwikkeling van iShare. De samenvatting van dit interview is hier te zien. Kern van hun verhaal: data delen kan nu, softwarebedrijven gaan zorgen voor de ondersteuning, het is aan verladers en logistiek dienstverleners of ze de kans grijpen om met iedereen in hun supply chain data te kunnen delen, ongeacht de intensiteit van het partnership en het aantal transacties die nodig zijn om transporten te kunnen uitvoeren.

Blockchain mondjesmaat van start

Dezelfde belofte ligt ook aan de basis van blockchain, die dit jaar als trend zijn intrede in de logistiek heeft gemaakt. Maersk en IBM hebben een joint-venture voor blockchain in de maritieme logistiek opgezet. Koopman werkt met hetzelfde IBM aan een blockchain voor het stroomlijnen van autotransport. Albert Heijn haalde het nieuws met een blockchain voor de tracking en tracing van sinaasappelsap. Inmiddels zijn veel meer studies en pilots opgezet. De Volkskrant publiceerde deze week een inventarisatie en telde 66 min of meer concrete projecten. Daarvan is 15 procent ook echt in de praktijk van start gegaan. Maar het ziet er niet naar uit dat blockchain de (logistieke) wereld al op korte termijn op de kop zal zetten. Negen op de tien blockchain projecten komen niet voorbij het experimentele stadium, concludeerde Bloomberg eerder al.

Teveel verkapte platformoplossing

En er zijn meer sceptische geluiden. Onder andere ook vanuit de iShare omgeving. Michiel Haarman, programmamanager NLIP, merkt dat digitalisering nu echt een vlucht begint te nemen, maar hij is bang voor gefragmenteerde oplossingen. Daarom kijkt hij met gemengde gevoelens naar initiatieven als blockchain.
“Conceptueel gezien is blockchain ideaal voor het stroomlijnen van de informatiestroom in de logistiek. De interesse in deze technologie begrijp ik volledig. Maar in de projecten die we nu zien, gaat het nog te vaak om een verkapte platformoplossing.”
Hij doelt op de projecten waarbij vooralsnog alleen partijen zijn betrokken die elkaar al kennen. Voor het delen van data tussen deze partijen is een gedistribueerde database – het belangrijkste kenmerk van een blockchain – in feite niet nodig. Dat kan net zo goed met traditionele platformtechnologie.
“Ik begrijp wel dat we moeten ergens beginnen. Maar in deze projecten zit de toegevoegde waarde niet in toepassing van de blockchain, maar in de logistieke samenwerking tussen de betrokken partijen. Toegevoegde waarde ontstaat pas als we met blockchain data kunnen delen met onbekende partijen, of als verschillende blockchains met elkaar kunnen praten. Het laatste wat we moeten willen, is dat Jumbo weer een eigen blockchain opzet voor de samenwerking met misschien dezelfde leverancier van sinaasappelsap als Albert Heijn.”

Beperkte ondersteuning ICT-afdeling

Haarman wijst er op, dat iShare een rol kan spelen in de communicatie met en tussen blockchains. Maar eerst hebben logistieke bedrijven andere uitdagingen op ICT-gebied. Veel van hen klagen over de beperkte ondersteuning van de ICT-afdeling bij experimenten met blockchain en andere nieuwe technologieën. Die ICT-ers hebben hun handen vol aan de bestaande systemen, die de ruggengraat van het bedrijf vormen. Haarman vergelijkt die systemen met het gas, water en licht. “Die moeten het altijd doen. Zonder die systemen staat het bedrijf stil. Logisch dus dat daar een eerste prioriteit ligt.”
Hoe de keuzes – aanhaken bij iShare, pilots opstarten met blockchain technologie of er voor zorgen dat de kernsystemen als TMS en WMS op een goed niveau blijven presteren – precies gaan uitvallen; het zal een veelbesproken thema zijn op de beurs ICT & Logistiek op 7 en 8 november in Utrecht.

Reageer op dit artikel