nieuws

Goede ketenregie levert bouw minder logistieke kosten op

Ketensamenwerking 614

Bouw en logistieke efficiëntie gaan nog altijd niet echt hand in hand. Toch zijn er tal van nieuwe duurzame concepten voor de bouw beschikbaar die in de praktijk zorgen voor een flinke besparing op zowel de logistieke kosten als de bouwtijd. Met bouwhubs en een goede ketenintegratie is het mogelijk om het aantal binnenstedelijke ritten van en naar de bouwplaats met zo’n 50 tot 80 procent terug te brengen.

Goede ketenregie levert bouw minder logistieke kosten op

De vaak als relatief conservatieve beschouwde bouwsector heeft het in de praktijk nog niet zo op logistieke innovaties als efficiënte beladingsgraad van vrachtwagens, bundeling van goederenstromen richting de bouwplaats en laat staan het inzetten op ketenregie.

30 procent verkeer bouwgerelateerd

Desalniettemin zijn duurzame logistieke innovaties hard nodig voor de bouw aangezien de komende jaren veel (woning)bouwprojecten in slecht bereikbare binnensteden worden gerealiseerd. Onderzoek wijst uit dat nu al 30 procent van het zakelijke verkeer in steden bouw gerelateerd is met dagelijks meer dan 200.000 bestelbusjes en 20.000 vrachtwagens. Dit leidt tot ergernis en kosten van files, problemen met luchtkwaliteit (CO2, fijnstof) geluid en verkeersveiligheid.

 

Lees ook:

Bouwhubs de oplossing voor bouwlogistiek?

 

Praktijkonderzoek in negen proeftuinen

De bouw kan hier iets aan doen, blijkt uit praktijkproeven van TNO. Zo kan deze sector volgens het onderzoeksinstituut door toepassing van tal van slimme logistieke oplossingen flinke besparingen realiseren, zo bleek woensdag tijdens een bijeenkomst bij TLN in Zoetermeer waar het onderzoeksinstituut aan vertegenwoordigers van bouwbedrijven, transporteurs, toeleveranciers voor de bouw en lokale overheden de resultaten presenteerde van een grootscheeps tweejarig praktijkonderzoek onder negen zogeheten proeftuinen, waarbij vijf grote bouwbedrijven bij betrokken waren.

 

Lees ook:

Slimme bouwlogistiek loont in Utrecht en Amsterdam

Forse CO2-reductie en minder ritten

Van drie van deze proeftuinen zijn uitgebreid gegevens verzameld en ook besparingen zijn aangetoond. Bij deze drie projecten werd circa 50%, 65% en 80% aan ritten bespaard, totaal ruim 260.000 kilometer. Dit leidde tot een vermindering van de CO2-uitstoot van respectievelijk 40%, 85% en 50%. De ervaringen met bouwhubs, een locatie aan de rand van de stad waar alle bouwmaterialen worden verzameld, waren unaniem positief, stelde Siem van Merriënboer van TNO Logistiek gisteren in zijn toelichting op de eindresultaten van het onderzoek waarin een lans wordt gebroken voor duurzame bouwlogistiek waarmee bedoeld wordt: de afstemming van logistiek in de gehele keten, van architect naar de aannemer tot de werknemers op de bouwplaats, zodat de bouw zo effectief en efficiënt mogelijk plaatsvindt.

 

Lees ook:

Bouwsector zet handtekening onder Green Deal bouwlogistiek

 

Kansen voor bouwhubs

Van Merriënboer ziet vooral goede kansen voor bouwhubs die inmiddels zijn opgezet aan de randen van de steden Amsterdam en Utrecht. “Het materiaal is dichtbij, het is mogelijk om werkpakketten samen te stellen en het is makkelijker op volgorde te zetten. Verder hebben transporteurs minder wachttijd, gaat laden en lossen sneller en hoeven ze niet het drukke centrum in.”

Inzet control tower ketenregie

De onderzoeker van TNO was wel zo realistisch om te stellen dat er nog een lange weg te gaan bij het implementeren van duurzame logistieke innovaties in de bouw. “Desalniettemin tonen we in dit onderzoek aan dat innovaties hard nodig zijn om de duurzame bouwlogistieke concepten succesvol toe te passen over de gehele keten. Daarbij wordt een control tower, voor ketenregie over alle diverse logistieke stromen, rondom een bouwproject gemist.” Die alles overziende control tower is er nog niet maar het onderzoeksinstituut is met de markt in gesprek om dit te ontwikkelen. “Een control tower is nog een stapje te ver en vergt nog flinke investeringen.

Lees het onderzoeksrapport van TNO

Lees het onderzoeksrapport van TNO

Logistiek in aanbesteding opnemen

Tot die tijd is het volgens TNO afstemming en medewerking binnen de keten cruciaal om bij te komen tot een goede bouwlogistiek. Voorwaarden voor het succesvol uitvoeren van bouwlogistiek zijn onder meer: inzicht in de integrale ketenkosten, samen tactisch en operationeel plannen op basis van gedeelde informatie, voldoende schaalgrootte in bouwhubs om kosten te verlagen, een goed doordachte locatie van de hubs, inzicht in de operationele logistieke prestaties en een actieve rol van de lokale overheid bij aanbesteding en vergunningverlening. Van Merriënboer: “Vooral dit laatste is van belang want we zien nu nog altijd in de bouw dat er onvoldoende aandacht is voor logistiek in zowel het inkoop- als aanbestedingsproces van nieuwbouwprojecten.”

Reageer op dit artikel