nieuws

Foodsector worstelt met ketensamenwerking

Ketensamenwerking 1339

Supermarkten en andere foodretailers zijn maar beperkt tevreden over de samenwerking met toeleveranciers. Dat blijkt uit onderzoek van Nyenrode Business Universiteit en Slimstock. Retailers zeggen regelmatig te laat of onvolledig te worden beleverd en waarderen de samenwerking gemiddeld met een 6+. Volgens Jack van der Veen, hoogleraar supply chain management op Nyenrode, heeft dit te maken met de gebrekkige bereidheid om keteninformatie te delen.

Foodsector worstelt met ketensamenwerking

Naast leveringen die te laat of incompleet zijn, constateert 65 procent van de retailers dat bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie regelmatig capaciteitsproblemen hebben, bijvoorbeeld bij promoties. Meer dan de helft van de retailers vindt dat toeleveranciers flexibeler moeten zijn bij urgente problemen, zo blijkt uit Slimstock’s onderzoek. Op de vraag of ze bereid zijn om meer informatie met toeleveranciers te delen, zeggen de onderzochte retailers volmondig ja. Tenminste als het gaat om informatie over promoties (92%) en toekomstige bestellingen (85%). Een veel kleiner deel, 27 procent, is bereid om ook de Point of Sale (POS)-gegevens uit zijn winkels met ketenpartners te delen.

Terughoudend met POS-data

“Er wordt vaak gedacht dat bedrijven in de fast moving consumer goods voorop lopen met ketensamenwerking, maar de praktijk blijkt toch enorm weerbarstig”, reageert Prof. Jack van der Veen van Nyenrode op de resultaten. “Het feit dat er zoveel capaciteits- en flexibiliteitsproblemen zijn, doet de vraag rijzen of de keten wel is ingericht op flexibiliteit. Misschien wordt alles teveel door efficiency gedreven. Retailers hebben een flinke bereidheid om data te delen, maar dat ze juist terughoudend zijn met POS-data is weer geen goede zaak. De essentie van een goed werkende supply chain is dat die geheel door de consumentenvraag wordt gedreven en de POS-data geven die juist het beste weer.”

 

 

Webinar voor foodproducenten

Slimstock voerde het onderzoek uit onder 26 foodretailers en deed dat samen met Nyenrode Business Universiteit. Aanleiding is een gezamenlijk webinar op vrijdag 12 oktober onder leiding van Jack van der Veen over ketensamenwerking. Dit webinar is bedoeld voor bedrijven in de foodindustrie die toeleveren aan de retail. “Wij zien dat veel van deze bedrijven worstelen met enerzijds het zo goed en vers mogelijk beleveren van klanten en anderzijds het zo goed mogelijk benutten van hun productiemiddelen en het minimaliseren van derving”, vertelt Arjan Levisson van Slimstock. “Tijdens het webinar zullen wij laten zien hoe je hier als foodbedrijf een optimale afweging in kunt maken en wat de best practices zijn voor aansturing van de supply chain.”

Tips voor ketensamenwerking

“Om als foodproducent beter te kunnen presteren, moet je allereerst weten wat er bij je klant speelt. Daarom hebben we dit onderzoek ook gedaan. In de aanloop naar het webinar laten we deelnemers dezelfde vragen beantwoorden, maar dan gespiegeld, zodat we de visie en problematiek van beide kanten kunnen belichten. Tijdens het webinar zullen we de resultaten bespreken en tips geven voor betere ketensamenwerking”, besluit Jack van der Veen.

Wat vinden andere experts van ketensamenwerking? Bekijk onderstaande video.

Meer zien? Download de tien volledige visies van deze experts over ketensamenwerking in vier informatieve video’s. 

 

Reageer op dit artikel