nieuws

Meer omzet door openheid – ketensamenwerking loont

Ketensamenwerking 2707

‘Geef een klein deel van je zekerheden op en heb er vertrouwen in dat je er uiteindelijk meer uithaalt.’ Ketensamenwerking loont, daarover zijn verlader, wetenschap, logistiek en IT het eens tijdens Logistiek Live.

Meer omzet door openheid – ketensamenwerking loont
Frans Pannekoek (Tony’s Chocolonely), Roel Post (RUG), Jan Peter Müller (Müller Fresh Food Logistics) en Fred van der Heide (Descartes) tijdens de paneldiscussie bij Logistiek Live over data uitwisselen.

Frans Pannekoek (Tony’s Chocolonely), Roel Post (RUG), Jan Peter Müller (Müller Fresh Food Logistics) en Fred van der Heide (Descartes) vertellen tijdens de eerste Logistiek Live van dit jaar openhartig over hun kennis en samenwerking. Het thema VMI en veilig data uitwisselen via onder meer EDI is een hot issue, zo bleek.

Logistiek Live: open en veilig data delen

Waarom zou je anderen niet gebruik laten maken van jouw platform? Frans Pannekoek van Tony’s Chocolonely is er heel duidelijk over. “Wij hebben als missie om alle chocolade wereldwijd te verbeteren. Daarom stellen wij ons open voor anderen.” Natuurlijk zijn er bedrijven groot geworden door alle informatie voor zichzelf te houden.

 

 

summit-ketenregie

 

 

Jouw data openstellen voor anderen helpt je aan de ene kant verder, het maakt je aan de andere kant ook kwetsbaar. “Vaak willen ze wel delen, maar weten ze niet hoe dit veilig kan”, zegt Fred van der Heide van Descartes, die als IT leverancier volop aan het investeren is in security. “Er zijn momenteel 7 collega’s alleen maar met dit thema bezig”. Wat aangeeft hoe belangrijk security is op dit moment.

Veel vragen over VMI

Roel Post

In het nog lege nieuwe warehouse van Müller Fresh Food Logistics (MFFL), dat binnenkort tot de nok gevuld is met pallets chocolade van Tony’s, vormde dinsdag 23 januari het decor van Logistiek Live. Veertig geïnteresseerde logistiek professionals kwamen samen in Holten voor een uitvoerig inkijkje in een logistieke organisatie én in de samenwerking tussen enerzijds verlader Tony Chocolonely, logistiek dienstverlener MFFL en IT leverancier Descartes. Na afloop van de presentaties, tijdens de paneldiscussie onder leiding van dagvoorzitter Sandy Nijhuis, viel op dat er vooral veel vragen waren over VMI. “Voor Ben & Jerry’s hebben we een VMI-oplossing met hun Spaanse verpakkingenleverancier”, vertelt Jan Peter Müller, directeur van MFFL. “Het voorraadpunt is van Spanje naar Holten verplaatst waarbij de producent VMI aanstuurt.” Als logistiek dienstverlener is Müller faciliterend bij VMI, maar loopt hierin als logistiek specialist in food graag voorop. “Aan de buitenkant lijken wij een wielenbedrijf, niets is minder waar, we investeren zwaar in IT.” Müller spreekt zijn verbazing uit over het feit dat anno 2018 er nog altijd supermarkten zijn die nog altijd geen mogelijkheid bieden om op een gestandaardiseerde manier informatie uit te wisselen met zijn bedrijf, en dus niet aan EDI of aan labelling doen. “Tien jaar geleden konden we dat nog niet omdat de IT er nog niet was, nu is die er wel.” Van der Heide vult aan: “Je kunt lid worden van GS1, daarbinnen spreken retailers en leveranciers af hoe data wordt gedeeld en met welke standaarden.”

Lees ook: Open supply chain netwerk moet data delen stimuleren

VMI als toolbox voor verbetering ketenperformance

Roel Post van Rijksuniversiteit Groningen houdt zich vanuit de wetenschap met VMI bezig. Het publiek hing aan zijn lippen en vuurde veel vragen op hem af. Hij geeft een aantal belangrijke take aways mee. “Het begint bij informatie delen. Hierdoor kan de productie van de leverancier anticiperen op de planning van de retailer.” Bij VMI (het op afstand besturen van de voorraad), wordt de voorraad dichter bij de vraag neergelegd. “Een van de gevolgen is dat er uiteindelijk veel minder leveringen zullen zijn waar een tekort in zit. Dat komt omdat de replenishment wordt geregeld door de leverancier. De leverancier merkt op zijn beurt dat er minder druk op het proces komt. Kortom, VMI is een mooie toolbox om ketenperformance te verbeteren.” Dat het ook in de praktijk werkt wijst uit het feit dat Post in een project samen met grootgrutter Albert Heijn 90 leveranciers heeft omgezet naar VMI voor het vers dc dat wordt bestierd door XPO Logistics.

De middag werd afgesloten met een rondgang door de logistieke operatie van Müller. Het bedrijf bood na afloop de deelnemers nog de kans om de behendigheid als chauffeur te toetsen. Dat kon door op het buitenterrein een rondje te maken in een vrachtwagen of een proef te doen met een heftruck.

Lees ook: De transparante keten van Tony’s Chocolonely

Foto's

Reageer op dit artikel