nieuws

Synple krijgt innovatieprijs voor transportplatform

Ketensamenwerking 1955

Synple krijgt innovatieprijs voor transportplatform

Uit 130 aansprekende innovaties heeft start-up bedrijf Synple de Accenture Innovation Award 2017 in de categorie Travel and Transport gewonnen. De jury gaf de voorkeur aan het horizontaal ketensamenwerkingsplatform als ‘baanbrekend model met wereldwijde impact.’

De jury vond dat Synple op de punten impact op de wereld, schaalbaar business model, sociale innovatie en technische innovatie hoge ogen scoorde. Juryvoorzitter Mattijs ten Brink, CEO  van Transavia, wees tijdens de prijsuitreiking op het sterk innovatieve karakter van het samenwerkingsmodel en noemde de oplossing veelbelovend.
Accenture wijst jaarlijks winnaars aan in verschillende categorieën met als doel om vernieuwende ondernemers een steuntje in de rug te geven. De prijs bestaat uit een waardebon van 25.000 euro, waarmee gratis advies kan worden ingekocht bij Accenture.

Slimme combinaties maken

Net als andere digitale transportplatformen gebruikt Synple moderne technologie om vracht en capaciteit te matchen. Uniek aan Synple is dat via dit platform realtime slimme combinaties worden gemaakt van ritten tussen transporteurs onderling. Bovendien kan de transportplanner hier snel mee overweg; met één klik verwerkt hij de benodigde informatie in een TMS.
Roderick Rodenburg, oprichter van Synple, is opgetogen. “Dit is een fantastisch evenement met mooie innovaties. Schitterend om hier deel van uit te maken en natuurlijk zijn we supertrots dat we deze prijs mee naar huis nemen. Een erkenning van onze innovatie, maar vooral van ons sterke team!”

ketensamenwerking

Wat betekent deze erkenning voor jullie?

“Voor ons is het fantastisch dat de jury, bestaande uit diverse captains of industry van onder andere Google, Fedex, Transavia, Schiphol en Booking.com de potentie van ons platform erkent. Hun belangrijkste criterium is de potentiële impact op de samenleving. Het feit dat zij vinden dat dit aspect van belang is om Synple groot te maken, is voor ons fantastisch.”

Hoe staat het initiatief er momenteel voor?

“Heel goed, de ontwikkeling van het platform loopt op schema. Voor zowel het netwerk gericht op zwaar en exceptioneel transport, als het netwerk voor consumentengoederen (PLUC) (voortvloeisel van het Smile project) breidt uit met diverse nieuwe deelnemers.”

Wat mogen we verwachten de komende tijd?

“Voorlopig richten we ons op het verder ontwikkelen van het platform en de uitrol binnen de Benelux. Inmiddels sluiten er ook al enkele buitenlandse transporteurs aan, maar op internationale expansie gaan we ons echt pas richten tegen het einde van 2018.”

Gaat de prijs daar bij behulpzaam zijn?

“De verduurzaming van de logistieke sector is een breed onderwerp. Wij willen de prijs graag inzetten voor strategisch onderzoek door Accenture voor onze klanten hoe zij hun positie kunnen verbeteren om deze transitie vorm te geven. Uiteindelijk streven wij een duurzame transportsector na. Vollere vrachtwagens is een onderdeel daarvan.”

Lees ook: ‘Sjansen met de tinders van de transport’

Reageer op dit artikel