nieuws

Tony’s Chocolonely wil klimaatneutraal zeetransport

Ketensamenwerking 2634

Het chocolademerk Tony’s Chocolonely gaat een voorbeeldrol oppakken in het verduurzamen van het transport over zee. Daartoe zoekt de fabrikant aansluiting bij het GoodShipping Program, dat als doel heeft om het gebruik van zware stookolie uit te bannen.

Tony’s Chocolonely wil klimaatneutraal zeetransport
Femke Lotgerink en Isabel Welten

Aan het reduceren van de CO2 uitstoot in het vrachtvervoer over zee is op dit moment nog niet veel aandacht gegeven. Het GoodShipping Program biedt bedrijven een gemakkelijke en transparante manier om grip te krijgen op hun COfootprint van zeevracht door de zware stookolie, als de meest vervuilende brandstof ter wereld, te vervangen door geavanceerde, duurzame marine biobrandstof. Tony’s Chocolonely is één van de eerste bedrijven die aansluiten bij dit programma. Ook The Good Roll Company heeft toegezegd mee te doen. Binnenkort zal een nieuwe groep verladers en vervoerders zich melden als deelnemer.

Al langer groene verscheping naar USA

“Wij hebben onszelf voor 2018 als doel gesteld om een CO2-neutrale ‘bean to bar’ keten te hebben”, zegt Femke Lotgerink van Tony’s Chocolonely. De volgende stap zal zijn om in 2020 klimaatpositief te opereren in de supply chain. “Dat betekent dat we meer CO2 uit de atmosfeer opnemen dan uitstoten. Voor veel bedrijven lijkt het moeilijk of zelfs onmogelijk om de COuitstoot van zeetransport te verminderen of te voorkomen. Maar wij als Tony’s Chocolonely zijn trots, dat we al vanaf dit jaar onze repen naar de Verenigde Staten groen verschepen via het GoodShipping Program.”

Nieuwe normen stellen

Tony’s Chocolonely wil mensen bewust maken van de ongelijkheid in de chocolade-industrie en het voorbeeld geven dat chocolade maken anders kan om daarmee de chocolade-industrie te inspireren om samen 100 procent slaafvrij de norm in chocolade te maken. Ruim tien jaar geleden kwam het merk op de  markt toen journalisten van de Keuringsdienst van Waarde erachter kwamen, dat de grootste chocoladebedrijven ter wereld cacao verwerkten van plantages waar mogelijk kindslaven werkten. Sindsdien is de Amsterdamse social enterprise uitgegroeid tot tweede grootste chocolademerk in Nederland.

Logistiek Live over ketensamenwerking

Op diverse manieren werkt Tony’s Chocolonely aan het verduurzamen van de supply chain. Al eerder ging het bedrijf op zoek naar ketenpartners, die daar maximaal aan bijdragen. Müller Fresh Food Logistics in Holten heeft als logistiek dienstverlener een grote verantwoordelijkheid. Concepten als VMI (Vendor Managed Inventory) zijn ingevoerd en helpen om behalve transparantie ook zeker te zijn van efficiency en schaalbaarheid. Descartes is als partner aangetrokken om met slimme ICT tools te zorgen voor ondersteuning van processen, inzicht over de totale keten en bescherming van bedrijfs- en privacygevoelige data. Op 23 januari 2018 is hierover een bijeenkomst ingepland onder de vlag Logistiek Live bij Müller in Holten, samen met Tony’s Chocolonely en Descartes.

Scheepvaart niet meegenomen in ‘Parijs’

Het GoodShipping Program is een nieuw initiatief van GoodFuels Marine, dat zeevrachteigenaren de controle geeft over de COuitstoot van het transport over zee van hun goederen of grondstoffen. Verwacht wordt dat de CO2-emissies van scheepvaart met 50 tot 250 procent zullen toenemen tot 2050. De internationale scheepvaart is niet meegenomen in het Parijs Klimaatakkoord; het is dus aan de industrie zelf om in actie te komen. Containerrederijen zijn de afgelopen tien jaar weliswaar efficiënter geworden, maar verduurzaming blijft uit. Zeevrachttarieven zijn historisch laag, wat het uitfaseren van goedkope stookolie in de weg staat.
“Met onze aanpak worden de containers op een klimaatneutrale manier vervoerd, en worden daarnaast lokale emissies, zoals roet en zwavel, sterk gereduceerd”, aldus Isabel Welten van GoodShipping Program.

Brandstof uit rest- en afvalstromen

Het programma heeft als doel om de brandstofmix te veranderen door de inzet van duurzame marine biobrandstoffen ter vervanging van de zwaar vervuilende fossiele stookolie; de brandstoffen zijn volledig afkomstig uit rest- en afvalstromen, die niet leiden tot ontbossing of concurreren met voedselproductie. GoodFuels neemt de toonaangevende RSB duurzaamheidsstandaard als uitgangspunt en heeft een eigen duurzaamheidsboard opgericht, bestaande uit leidende academici en NGO’s, om de reputatie van zijn partners en klanten te waarborgen.

 

Reageer op dit artikel