nieuws

Bouwsector op weg naar ‘Green Deal’

Ketensamenwerking 1536

Bouwsector op weg naar ‘Green Deal’

De bouwsector staat aan de vooravond van de ondertekening van de Green Deal Logistiek in de Bouw. Maandag 2 oktober aanstaande is het zover want dan zetten in Rotterdam belangen organisaties, bedrijfsleven, gemeenten en onderwijsinstellingen hun handtekening onder de ‘Green Deal’ die moet zorgen voor efficiëntere bouwlogistiek in binnensteden.

De bouwsector staat aan de vooravond van de ondertekening van de Green Deal Logistiek in de Bouw. Maandag 2 oktober aanstaande is het (eindelijk) zover want dan zetten in Rotterdam belangen organisaties, bedrijfsleven, gemeenten en onderwijsinstellingen hun handtekening onder de ‘Green Deal’ die moet zorgen voor een efficiëntere bouwlogistiek in binnensteden.

Bouwend Nederland organiseert symposium

De Green Deal overeenkomst wordt ondertekend tijdens het mini-symposium Samen op weg naar uitmuntende bouwlogistiek dat plaatsvindt in Ahoy Rotterdam. Initiator van de bijeenkomst is Bouwend Nederland dat binnen het Platform Logistiek in de Bouw sinds een aantal jaren bouwlogistiek in (binnen)steden hoog op de agenda heeft staan.

Dagelijks 20.000 bestelbusjes

Dringend noodzakelijk volgens Walther Ploos van Amstel en René Postulart, Programmamanager Bouwlogistiek Topsector Logistiek/Connekt, in een eerder dit jaar verschenen blog op deze site: ‘Bouwverkeer is een grote uitstoter van CO2. 200.000 bestelbusjes en 20.000 vrachtwagens rijden dagelijks naar en van bouwplaatsen. Dit leidt tot congestie en problemen met luchtkwaliteit, geluid en verkeersveiligheid’.

Overlast in binnensteden neemt fors toe

Slimme bouwlogistiek is noodzaak vooral ook omdat ongeveer 50 procent van de bouwomzet plaatsvindt in de grote steden. Dat groeit het komende decennium naar 80 procent. De overlast voor ondernemers, bewoners en bezoekers van binnensteden zal, zonder structurele maatregelen, zeer fors toenemen.’, aldus Van Amstel en Postulart in hun blog: Slimme bouwlogistiek is noodzaak, chaos is een keuze.

Praktische handvatten bieden

Met dit in gedachte moet de Green Deal Logistiek in de Bouw, die maandagmiddag 2 oktober wordt ondertekend, er toe leiden dat alle partijen in de bouwkolom praktisch handvatten krijgen aangereikt voor een efficiëntere inrichting van de bouwlogistiek in en rondom steden en vooral ook de wijze waarop partijen beter kunnen samenwerken in de keten.

Minder bouwkosten met efficiënte bouwlogistiek

Hard nodig want volgens Postulart en Van Amstel moet de bouw het sneller doen, met minder hinder en met minder mensen op de bouwplaats. Wat ook nog eens volgens beide experts 3 tot 5 procent lagere bouwkosten oplevert.

Vier workshops over bouwlogistiek

Na de ondertekening van de Green Deal zijn er tijdens het symposium – deelname is gratis – vier workshops (download pdf programma) waarin wordt aangetoond hoe een efficiënte bouwlogistiek in de praktijk is toe te passen. Tijdens deze workshops leren de deelnemers ook hoe de Green Deal praktisch kan worden toegepast binnen de eigen organisatie.

21 partijen ondertekenen de Green Deal

De ‘deal’ wordt ondertekend door de volgende partijen: HIBIN, TNO, TBI, Universiteit Twente, Gemeente Rotterdam, Van Keulen, TU Delft, Rensa, Hogeschool Utrecht, Dura Vermeer, Hogeschool Rotterdam, DHL, Hogeschool van Amsterdam, RWS, Rotim, Raab Karcher, Bouwend Nederland, MKB Infra, TLN, Pure Birds en Aannemersfederatie Nederland.

Reageer op dit artikel