nieuws

KLM Cargo wil aanvoerketens verbeteren

Ketensamenwerking 2179

Luchtvrachtmaatschappij KLM Cargo is een project opgestart om de Europese aanvoerketens ingrijpend te verbeteren en sneller te maken om zo de concurrentiepositie te vergroten. Hiervoor heeft het luchtvrachtbedrijf een consortium opgericht met daarin onder andere Kuehne + Nagel en Jan de Rijk.

KLM Cargo wil aanvoerketens verbeteren

De eerste stap is gelijk gemaakt met een pilot waarin aanpassingen worden doorgevoerd in de aanvoerketen vanuit Frankfurt. Woensdag arriveerden de eerste vrachtwagens met lading vanuit Frankfurt die op een nieuwe manier zijn gepland. Er wordt nu volgens de luchtvrachtmaatschappij onderscheid gemaakt tussen lading met een korte connectietijd en lading die minder haast heeft.  Binnen het consortium werkt KLM Cargo samen met ketenpartners Schiphol Cargo, Jan de Rijk Logistics, Cargonaut, Swissport, Kuehne + Nagel en de Douane Belastingdienst.

Ideale ketenontwerp realiseren

In periodes van steeds enkele weken worden, zo meldt KLM Cargo, door de deelnemers aan het consortium stelselmatig verbeteringen doorgevoerd met als doel om april volgend jaar het ideale ontwerp gerealiseerd te hebben. Ook wordt dit ontwerp toegepast op andere Europese stations.

Uitwisseling statusinformatie zendingen

De introductie van deze nieuwe dienstregeling met Frankfurt is een eerste stap naar een cloud platform dat hergebruik van data tussen de samenwerkende partijen mogelijk maakt. Dit betekent dat eenmaal aangeleverde data ‘realtime’ door andere ketenpartijen hergebruikt, aangevuld, of indien nodig gewijzigd kan worden. Ook worden de gegevens vanaf het begin automatisch gecontroleerd tegen de geldende douane- en veiligheid voorschriften. Niet alleen uitwisseling van administratieve data wordt mogelijk, maar ook statusinformatie van de zending.

Doorlooptijd wordt korter

Volgens Marcel de Nooijer, directeur KLM Cargo, is dit project een belangrijke aanpassing voor zijn bedrijf, waardoor het overslagproces op Schiphol verder wordt verbeterd. “Belangrijkste is dat we de kwaliteit van haar dienstverlening aan klanten hiermee kan verbeteren. Door de doorlooptijd van zendingen uit Europa korter en de gehele keten transparanter en eenvoudiger te maken, kunnen we klanten een grote mate van voorspelbaarheid van aflevering bieden.”

Project krijgt steun van NLIP

Het project wordt ondersteund door de landelijke stuurgroep Neutraal Logistiek Informatie Platform (NLIP), onderdeel van het Topsectoren beleid van de overheid. Met de Topsector Logistiek zet de overheid in op een vergroting van de efficiency en een verhoging van de kwaliteit in de logistiek om zeker te stellen dat Nederland ook in 2020 tot de logistieke wereldtop behoort.

Slimste luchthaven ter wereld

Achterliggende doelstelling van het project is het ‘Mainport Program Schiphol 2020’, waarin luchthaven Schiphol zich ten doel heeft gesteld om de slimste vrachtluchthaven ter wereld te worden.

 

Reageer op dit artikel