artikel

‘Stijging drop-shipments duwt groothandels in regierol’

Ketensamenwerking Premium 593

‘Stijging drop-shipments duwt groothandels in regierol’

Het aantal drop-shipments neemt toe en deze ontwikkeling zal doorzetten, zo verwacht Marko van Keulen, Business Development Manager Home & Garden bij PostNL. In een PostNL white paper gaat hij in op de ontwikkeling die grote gevolgen kan hebben voor de groothandelssector. “De kans dat er in diverse sectoren schakels uit de keten verdwijnen is groot, dus het is aan groothandels om hun positie veilig te stellen.”

De wereld verandert onder druk van kritische consumenten. De opkomst van e-commerce heeft er onder andere voor gezorgd dat consumenten niet meer accepteren wat lange tijd wel gebruikelijk was. Neem een beddenproducent als voorbeeld. Deze mocht in het verleden zijn artikelen, producten met een hoge waarde, binnen twaalf  weken leveren. “Veel consumenten willen niet meer zo lang wachten en dus zie je het aantal drop-shipments snel toenemen. En de kans dat er in meer sectoren schakels uit de keten verdwijnen is groot, dus het is aan groothandels om hun positie veilig te stellen”, aldus Van Keulen.

White paper

In de nieuwste white paper van PostNL, gericht op de handelssector, komen de belangrijkste uitdagingen aan bod waar groothandels voor staan. In de white paper staan onder andere diverse interviews, waaronder een interview met Marko van Keulen, Business Development Manager Home & Garden bij PostNL.

Regisseursfunctie à la 4PL

Wat groothandels zouden kunnen doen om hun positie in de logistieke keten veilig te stellen is het omarmen van de regisseursfunctie. Van Keulen: “Vergelijk het met de rol van 4PL dienstverleners in de logistieke sector.”
Er is in elk geval één duidelijke reden waarom het voor groothandels verstandig is om in te zetten op een meer regisserende rol, stelt de Business Development Manager. “De dominantie van producenten en groothandels in het leverproces en hoe en wanneer leveringen plaatsvinden zal steeds verder afnemen.” Volgens Van Keulen gaat de consument bepalen wanneer hij zijn bestelling wil ontvangen. “Daar zullen producenten en groothandels hun processen op moeten afstemmen. Wat producenten en groothandels zouden kunnen doen is om bij een deel van hun planning en capaciteit al rekening te houden met de meest kritische afnemer. Wie dit wil realiseren zal moeten samenwerken.”

Interviews met experts

In de PostNL white paper staan, aanvullend aan het interview met Marko van Keulen, onder andere interviews met B2B consultant Röling van Experius, met commercieel directeur Pieter Schalk van Transsmart en met marketingexpert Cor Molenaar.

 

Reageer op dit artikel