VMN media
CNV hoeft geen extreme loonsverhoging meer
Vakbond CNV zet bij de nieuwe cao-onderhandelingen in op een loonsverhoging van 3,5 tot 5 procent. Ook de gesprekken over de cao voor beroepsgoederenvervoer zijn weer gestart.
Vakbond CNV zet bij de nieuwe cao-onderhandelingen in op een loonsverhoging van 3,5 tot 5 procent. Ook de gesprekken over de cao voor beroepsgoederenvervoer zijn weer gestart.
Als alles volgens plan verloopt, rijdt in december de eerste Super EcoCombi (SEC) op de Nederlandse wegen. Het gaat om een pre-test met één combinatie op het traject tussen Rotterdam en Venlo.
Houweling Group uit Bleiswijk mag zich een jaar lang het Beste Leerbedrijf in transport en logistiek noemen. De vakjury is unaniem in haar oordeel: Houweling Group biedt studenten geen standaard leerplek, maar een maatwerktraject waarin persoonlijke groei centraal staat.
Gemiddeld melden bedrijven vertragingen van 20 tot 30 minuten door de grenscontroles. Incidenteel loopt dat op tot ongeveer een uur. TLN concludeert hieruit dat de impact op het goederenvervoer tot dusver beperkt is gebleven. Wel benadrukt de belangenbehartiger dat het liever geen grenscontroles ziet.
Een uitbreiding van de Rotterdamse haven met een Derde Maasvlakte heeft pas toekomstwaarde als er ook wordt gewerkt aan de bereikbaarheid van het gebied. Dat benadrukt TLN-clustermanager Mainports Fay van Dongen in een reactie op de plannen van de gemeente Rotterdam en de provincie Zuid-Holland eerder deze week.
Transport en Logistiek Nederland (TLN) is verheugd over de toezegging van minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat om geld vrij te maken voor de aanleg van truckparkings. De toezegging van financiële middelen is volgens de ondernemersorganisatie een belangrijke en welkome eerste stap.
Het ernstige tekort aan veilige, toegankelijke en hygiënische parkeerplaatsen voor vrachtwagens is niet alleen een probleem voor chauffeurs, maar voor de hele logistieke sector. Volgens ondernemersorganisatie TLN en vakbonden FNV en CNV is het nu écht tijd voor actie.
De CSRD-rapportageverplichting is met twee jaar uitgesteld. Bedrijven die eigenlijk vanaf 1 januari 2025 zouden moeten rapporteren, hoeven dus pas op 1 januari 2027 hun documentatie op orde te hebben. TLN adviseert leden om desondanks door te gaan met de voorbereidingen.
De Europese Commissie zet vol in op elektrificatie als toekomstvisie voor het wegtransport, maar Transport en Logistiek Nederland (TLN) vindt deze focus te beperkt. Bestuursvoorzitter Elisabeth Post benadrukt de noodzaak van een breder palet aan zero-emissie-oplossingen en waarschuwt voor de uitdagingen rondom netcongestie en voertuigbeschikbaarheid.
De grote belofte van ICT was en is dat op korte termijn alles veel eenvoudiger zou gaan, ook in logistieke processen. Maar de toestroom van vele oplossingen en leveranciers maakt het voor bedrijven ook allemaal een stuk complexer. Toch is er echt wel een uitweg in het doolhof.