Freshrecruitment
Zonder slimme stadslogistiek valt de binnenstad stil
De gemeenteraadsverkiezingen van 2026 worden een waterscheiding in hoe we stadslogistiek gaan organiseren.

De gemeenteraadsverkiezingen van 2026 worden een waterscheiding in hoe we stadslogistiek gaan organiseren.

Vrachtwagenchauffeurs hebben kritiek op het proces van laden en lossen bij het Rotterdamse containerbedrijf ECT. De wachttijden zijn lang, en soms staan er zelfs honderden vrachtwagens in de rij.

Italië is in juli begonnen met nieuwe regels rond wachttijden bij het laden en lossen van goederen. De wet legt vast wanneer vervoerders recht hebben op een vergoeding en wie die kosten moet betalen.

Niet alleen in Nederland is er groeiende aandacht voor dynamisch slot management, er is recent zelfs een Europees project gestart. De insteek daar: van chaos tot samenwerking. Het middel: open standaarden. Dat laatste is precies waar Topsector Logistiek en diverse LDV'ers ook aan werken.

Twee jaar terug begon DHL in de Verenigde Staten met een pilot om te zien of gerobotiseerd lossen van containers een zinvolle toepassing zou zijn op het gebied van magazijnautomatisering. Het antwoord daarop is: ja. De logistiek dienstverlener gaat deze vorm van robotisering grootschalig uitrollen en schaft in totaal zo'n duizend robots aan.

Hoe mooi zou het zijn als dc's van verladers samen met de aanleverende vervoerders een efficiënt slot managementsysteem van de grond weten te krijgen, perfect aansluitend bij de werkzaamheden in het pand en flexibel genoeg om vertragingen op te vangen? Het blijkt een lastige materie te zijn. De Topsector Logistiek probeerde partijen bij elkaar te krijgen. Waarom lukt het niet?

Slip Robotics heeft 28 miljoen dollar opgehaald in een recente investeringsronde. Het bedrijf dat een robot heeft ontwikkeld die in korte tijd geautomatiseerd vrachtwagens laadt of lost, is van plan om flink op te schalen.

Een nieuw samenwerkingsverband tussen Arvato en Boston Dynamics moet ertoe leiden, dat de logistiek dienstverlener veel sneller en ergonomisch beter verantwoord losse dozen uit containers en trailers kan halen. Komend voorjaar zijn de robots in Venlo en Gennep te bewonderen.

Het was best een grote stap, vanuit het tijdperk 'krijt' naar grotendeels digitaal. In de Noordoostpolder heeft uienleverancier Waterman het krijtbord ingeruild voor een eigen WMS en bijbehorende scan- en communicatieapparatuur op de heftrucks. Zo ziet het bedrijf kans om dagelijks meer vrachtwagens te lossen en te laden.

Twee bluetoothbakens gekoppeld aan een WMS-applicatie moeten ervoor zorgen dat het laden en lossen van vrachtauto's vaker foutloos gebeurt.