Freshrecruitment
Markt bedrijfswagens krabbelt mondjesmaat op, maar blijft ver onder niveau
De verkoop van lichte bedrijfswagens (LCV's) trekt in 2026 slechts beperkt aan en blijft ver onder het historisch gemiddelde.

De verkoop van lichte bedrijfswagens (LCV's) trekt in 2026 slechts beperkt aan en blijft ver onder het historisch gemiddelde.
GesponsordWie als pakketbezorger dagelijks meer dan honderd adressen langsgaat, heeft een bus nodig die meer is dan vier wielen en een rechthoekige laadruimte. Bij Dutch Vans weten ze als geen ander hoe belangrijk de juiste bedrijfswagen is voor jouw werkdag. Daarom vijf uitstekende modellen voor pakketbezorgers.

De verkoop van dieselbedrijfswagens in Nederland is vorige maand verdrievoudigd ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De forse toename, met bijna 13.000 verkochte voertuigen, is het gevolg van de aanstaande invoering van bpm-heffing op nieuwe diesel- en benzinebedrijfswagens vanaf 1 januari.

Veertien Nederlandse gemeenten voeren definitief vanaf 1 januari 2025 een zero-emissiezone in voor bestelauto's en trucks. Een motie waarin voor uitstel werd gepleit haalde dinsdag tijdens de stemming in de Tweede Kamer geen meerderheid. Wel werd een motie aangenomen om de invoering van de maatregel komende tijd goed te monitoren.

Hoewel de eerste zero-emissiezones in ons land al per 1 januari 2025 worden ingevoerd, zijn er nog maar heel weinig ontheffingen aangevraagd door ondernemers met een oude dieselbus. Voor bestelauto's met emissieklasse 5 en 6 geldt een overgangsregeling, maar eigenaren van een oudere dieselbus zijn vanaf januari zonder ontheffing niet meer welkom in de ZE-zones van veertien grote steden.

MKB-Claim roept ondernemers die rondrijden in een bestelauto met illegale sjoemelsoftware of bedrijven die deze modellen in hun bezit hebben gehad op met een claim mee te doen om compensatie te eisen. Volgens de massaclaimspecialist geven eerdere uitspraken vertrouwen in een positief resultaat. "Voor consumenten werd al beslist dat zij recht hebben op 3.000 euro compensatie voor een nieuwe dieselauto en 1.500 euro voor een tweedehands model. Wij verwachten voor bestelbussen vergelijkbare bedragen", benadrukt jurist Simon Zuurbier.

Er zijn vorig jaar in Nederland in totaal 16.138 zware bedrijfswagens verkocht. Dat is aanzienlijk meer dan in 2022, toen de teller uitkwam op 13.289. Uit cijfers van Bovag en RAI Vereniging blijkt dat het aantal elektrische trucks bovendien flink is toegenomen in 2023. In de totale truckmarkt blijft DAF koploper, voor Volvo en Scania.

De ID. Buzz van Volkswagen was vorig jaar de meest populaire elektrische bestelauto van Nederland. In totaal werden er in 2023 1.395 exemplaren van de opvallende VW verkocht. De ID. Buzz kwam in 2022 op de markt.

De Chinese autobouwer Maxus breidt het modellengamma in Nederland uit met een nieuwe middelgrote elektrische bestelauto. De eDeliver7 is volgens het merk hét antwoord op de komst van zero-emissiezones. Vanaf januari 2024 is het model leverbaar. En er is meer nieuws. De al beschikbare compacte eDeliver3 is voortaan ook te bestellen als chassis cabine. Daarmee biedt Maxus extra flexibiliteit om de bestelwagen naar eigen wens op te bouwen.

Autofabrikant Stellantis vernieuwt in één keer vrijwel het complete bedrijfswagengamma van de merken Citroën, Peugeot, Opel en Fiat. De twaalf modellen zijn niet alleen qua uiterlijk opgefrist, maar kregen ook onderhuids de nodige aanpassingen. De actieradius van de elektrische modellen is voortaan een stuk groter. Het concern ziet bovendien kansen voor bestelauto's op waterstof.