blog

Is daar geen logistieke app voor?

Home

Is daar geen app voor? In de IT is het al geruime tijd gaande: Consumerization. Dit is het vervagen van de grenzen tussen zakelijk en privé gebruik van IT, met name veroorzaakt door de explosieve groei van het gebruik van smartphones en tablets. Dat dit gevolgen heeft voor de wijze waarop IT-afdelingen moeten acteren mag duidelijk zijn, maar wat betekent dit voor de operationele afdelingen in bijvoorbeeld productie-, transport- en handelsbedrijven?

Is daar geen logistieke app voor?

Jarenlang werden automatiseringsprojecten alleen vanuit de IT-afdeling geïnitieerd. Daar lag immers de kennis van de onderliggende techniek en mogelijkheden. Later zijn daar vanuit procesoptimalisatie ook de verantwoordelijke managementlagen bij aangesloten. De samenstelling van die traditionele denktank is echter aan het veranderen onder invloed van het steeds sterker doorklinkende consumentengedrag.

Consumenten (dat zijn we allemaal) zijn steeds meer ervaringsdeskundigen op het gebied van IT-aan het worden. Thuis ademt bijna alles tegenwoordig IT. De cv-ketel stellen we in met onze mobiele telefoon, gemiste tv-programma’s kijken we achteraf, films streamen we via internet op onze tv, de mobiele telefoon bedienen we in de auto via het stuur en binnenkort zijn Apple producten volledig geïntegreerd in een BMW. Het zijn slechts enkele voorbeelden. IT zal alleen maar verder in ons dagelijks leven binnendringen, om over de groei van het gebruik van smartphones en tablets nog maar te zwijgen. Overal lijkt een app voor beschikbaar te zijn, die bovendien alleen maar mooier, gebruikersvriendelijker, maar ook functioneler worden. Dit legt de lat van de verwachtingen van gebruikers steeds hoger. Die gebruikerservaringen en verwachtingen nemen we mee naar het werk.

Nieuwe gezichtspunten, nieuwe ideeën

Doordat iedereen, altijd en overval over IT beschikt, gaan steeds meer gebruikers vanuit dat perspectief meedenken bij het uitvoeren van IT projecten en het oplossen operationele problemen. Het is nu niet meer alleen de warehouse manager die vraagt om een barcode oplossing en de IT-manager die start met een WMS-selectie, het is ook de operator aan de productielijn, de servicemonteur, de heftruck- of vrachtwagenchauffeur die met concrete ideeën en oplossingen komt.

‘Waarom moet die servicemonteur eerst naar een vaste pc om te zien of het kapotte onderdeel op voorraad bij de technische dienst is? Kan dit niet op zijn telefoon?’, ‘Waarom moet ik bij een bedrijfsongeval een formulier met tientallen vragen invullen, terwijl ik ook mijn mobiele telefoon bij me heb waarmee ik tevens foto’s van de situatie kan maken?’.

Het zijn maar enkele voorbeelden waarbij operationele uitvoerenden tegen een dagelijks probleem aanlopen en tevens een mogelijke oplossing aandragen (of zelfs verwachten).

Kans of bedreiging?

Is het meedenken over IT-oplossingen vanuit een ander vakgebied nu een positieve of negatieve ontwikkeling? Bedreigingen zullen in eerste instantie vooral door de IT-afdeling worden ervaren, omdat anderen toetreden tot een domein wat tot voor kort exclusief voor IT’ers was. Dit wil niet zeggen dat er geen terechte technische zorgen kunnen zijn. ‘Hoe voorkomen we een explosieve toename aan verschillende te ondersteunen technieken en platformen?’. ‘Hoe waarborgen we beveiliging als we het gebruik van eigen mobiele telefoons toestaan?’. ‘Hoe garanderen we een schaalbare architectuur?’. Stuk voor stuk valide vragen, maar meer dan ooit staat IT midden in de bedrijfsprocessen en was de traditionele kloof tussen de operatie en IT juist nog nooit zo klein. Als dat geen kans is! De hamvraag is dus hoe hier wel gehoor aan te geven, maar het tegelijkertijd technisch beheersbaar te houden. Negeren of tegenhouden is simpelweg geen optie. Daarvoor is de technologische druk van grote producenten als Apple en Google simpelweg te groot.

Anders denken, anders doen

‘Consumerization’ betekent niet alleen andere spelers, andere vragen, maar betekent ook kortere doorlooptijden, vaker leveren, snel wijzigingen doorvoeren, aanpassen op basis van praktijk, etc.  Als de spelregels veranderen, moet er ook anders gespeeld worden. Dus geen langlopende projecten, maar kort-cyclische iteraties. Dit stelt eisen aan zowel de projectaanpak (Agile, Scrum), als aan de IT-hulpmiddelen om dit proces te faciliteren. Er moet snel geschakeld kunnen worden op vragen als: ‘Hoe snel kan een inslagapplicatie worden gemaakt voor een scanner?’. ‘Hoe snel kan diezelfde applicatie voor externe vervoerders beschikbaar worden gemaakt via iPhone, Android en Windows Phone?’. ‘Kan er functionaliteit voor het maken van een foto worden toegevoegd?’. ‘Kan er snel een pilot voor een nieuw proces worden ingericht?’. Kortom, allemaal vragen die gericht zijn om snel, in de praktijk resultaat te tonen, ervaren en aan te passen. Alleen bij het kunnen inspelen op dit soort vragen wordt maximaal gebruik gemaakt van de input van de operatie. Het scheppen van technische randvoorwaarden is daarmee de belangrijkste eerste bijdrage van de IT-afdeling (reageren in plaats van negeren of blokkeren).

Industriële smartphones

Consumentengedrag doet zich overigens niet alleen voor in softwareland. Ook bij de keuze van mobiele apparatuur zet deze verandering van krachten zich door en worden gebruikers ‘eigenwijzer’. Waar vroeger niet-ergonomische, zakelijke  mobiele terminals werden ingezet onder het mom van de noodzakelijke van robuustheid (‘Ruggedized’), ontwikkelt zich nu een markt van robuuste mobiele telefoons. Leveranciers als Toughshield slagen er goed in om robuuste smartphones in de markt te zetten tegen consumenten prijzen. Wederom een bewijs dat ‘Consumerization’ haar intrede doet. Ook hier zal gelden: niet negeren of blokkeren, maar aanpakken die kans! Of heeft u al mooie voorbeelden?


Lees hier meer over apps in logistiek

Reageer op dit artikel