blog

Ontdekt LogiMat de toekomst in Auto-ID?

Home

Ontdekt LogiMat de toekomst in Auto-ID?

De jaarlijkse beurs LogiMat werd eind februari in Stuttgart gehouden. Deze internationale vakbeurs voor distributie, material handling en informatiestromen, wordt gezien als toonaangevende Europese beurs voor intralogistiek. Voor mij, als logistiek adviseur met automatische identificatie, registratie en procesoptimalisatie als specialisaties, is de LogiMat een must. Op Logistiek Link stuurde ik voorafgaand aan de beurs een vraag in: Wat toont de LogiMat 2019, over 5 jaar dus, aan Auto-ID-noviteiten? Ook op de beurs ben ik met deze vraag bezig geweest en heb hem voorgelegd standhouders en bezoekers.

Een aantal vooraanstaande producenten van industriële oplossingen zoals productieautomatisering apparatuur en software, nemen op de LogiMat verrassend genoeg, afstand van een versnelde ontwikkeling van innovatieve producten. Hun visie op de toekomst bestaat niet zozeer uit het ontstaan van nieuwe technieken, maar meer op het doorontwikkelen en robuust maken van wat er nu is. Wel zetten ze hoog in op decentrale informatieverwerking, dus geen centraal beheerssysteem maar decentrale componenten die zelfstandig beslissingen kunnen nemen en alleen centraal aangestuurd worden. Van besturing naar aansturing. Interessant. Mijn idee dat consumenten meer en meer zullen gaan bepalen welke producten de fabrikanten moeten maken, spreken de producenten tegen. Ze zeggen dat er een verschil is tussen producten en diensten voor consumenten en voor de industrie, tussen Bring Your Own Device (BYOD) oplossingen versus degelijke specifieke machines. Wel denken ze dat er betere beeldherkenning toepassingen en sensoren zullen komen. Naast de barcode die gewoon blijft bestaan en Radio Frequency Identification (RFID) waarvan we meer toepassingen zullen gaan zien, zal dus ook Augmented Reality in de toekomst een grote rol in de logistiek krijgen.

RFID geïntegreerd

Wat gaan we in 2019 nog meer zien en beleven rondom RFID? Volgens velen brengt het op dit moment nog steeds niet wat werd beloofd. Persoonlijk neem ik afstand van de stelling dat er weinig met RFID gedaan wordt. Ik denk hierbij aan toegangscontrole, betalen met NFC-cards, tags in kleding, een paar miljoen bloemenkarren, verskratten en besturingssensoren in productiemachines. Het formaat van RFID, zowel in tags als antennes, zal met de huidige standaarden niet veel meer veranderen. Kleiner kan niet en groter mag niet. In de vraag op Logistiek Link stelde ik me vloeibare RFID voor. Dat verwacht niemand, maar wel dat chips meegaan in het productieproces van consumentenproducten om te zorgen voor meer systeemintegratie en (automatisch) uitwisselen van informatie in de keten.

Samenwerkende technologieën

Integratie zal sowieso een thema zijn in 2019. Volgens diverse bronnen zal de virtuele wereld steeds meer versmelten met de fysieke wereld. We zien tegenwoordig al pilots waarbij de tv-kijker thuis wordt aangemoedigd om het tablet te gebruiken als tweede scherm om online interactie met de studio te hebben. Er zijn zelfs pilots om met een Google Glass voor de tv te gaan zitten. De ontwikkelingen gaan heel snel, zeker als er nu al textuur schermen zijn zodat je het getoonde beeld kunt voelen. Komt er dan zoiets als braille-orderpicken in beeld voor mensen met visuele beperkingen?

Een aantal voorbeelden van integratie van diverse technieken werd op de beurs getoond, zoals bewegingssensoren in combinatie met RFID voor plaatsbepaling en scannen van barcodes in een proefopstelling van een hoge stellingen magazijn. Of zoals een orderpicker die met voicetechnologie wordt aangestuurd en de producten bevestigt door deze met een mobiele RFID-antenne aan zijn riem te scannen. We zagen een digitale camera die kan zien of het product overeenkomt met het orderformulier. En natuurlijk zagen we het 3D-palletvolume meetsysteem PalletCube van het Nederlandse Logitrade en het Duitse Heidler, dat meteen het juiste palletlabel print.

Virtueel en fysiek

Een ander aspect van integratie tussen de virtuele en de fysieke wereld, is eenduidigheid in de berichtenuitwisseling tussen systemen (biologische, mechanische, digitale of elektronische systemen). Zal er over vijf jaar een standaard in beeld zijn zodat The Internet Of Things ook in de logistiek doorpakt? Wordt het een logistiek of politiek onderwerp op de agenda? We zullen het zien. Persoonlijk geloof ik wel in De Logistieke Journaalpost®. Waarbij ik graag wil aantekenen dat wanneer je denkt dat iets er over vijf jaar zal zijn, het er waarschijnlijk volgend jaar al zal zijn of er misschien nu al is. Denk maar weer aan de Head Mounted Display, de interactieve bril, van de orderpicker die een smartwatch om zijn pols heeft en daarmee onderweg naar huis de optimale looproute door de supermarkt ziet en ’s avonds meedoet aan een tv-discussie.

Head Mounted Displays

Een aantal leveranciers van datacollectie apparatuur was het er over eens dat de traditionele handterminal in 2019 van het toneel verdwenen zal zijn. De apparaten worden kleiner, lichter en gaan langer mee. De bezoekers denken over vijf jaar meer toepassingen te zien van Head Mounted Displays (HMD), zoals de Google Glass, de Motorola HC1, de Vuzix M100 en de MicroOptical SV-6. Wat de bezoekers over vijf jaar denken te zien is nu al realiteit. Op één van de stands met HMD-apparatuur heb ik persoonlijk binnen vijf minuten foutloos leren orderpicken.

Apps

Over het algemeen zijn de softwareleveranciers druk met het ontwikkelen van mobiele apps en lijken voor het gebruik van mobiele dataregistratie afstand te nemen van traditionele handterminals. Het aantal apps op de beursstands is zeker het driedubbele van het aantal vorig jaar. Dus dat belooft wat voor 2019. Helaas was slechts een beperkt aantal leveranciers in staat om werkende apps te tonen, mede ook vanwege de belabberde WiFi-voorzieningen in de beurshallen.

Toekomstige ontwikkeling

Iets waar ik geen antwoord op kon krijgen was de toekomst van big data. Ik hoop dat we daar, logistiek gezien, verandering in gaan zien en dat de standhouders zelfs meer met elkaar gaan samenwerken tot geïntegreerde oplossingen en slimmere aansturing.

Om de ontwikkelingen in 2019 te kunnen begrijpen, is het belangrijk op de hoogte te zijn van de stand van zaken op dit moment en met elkaar te praten over hoe je elkaar kunt helpen, aanvullen en met elkaar kunt samenwerken. Want in je eentje kun je het tegen die tijd echt niet meer bolwerken.

Eenmaal binnen in het enorme beurscomplex geniet je van de ruimte maar dat genieten vervaagt als blijkt dat er nauwelijks 3G of GPRS-signaal binnenkomt. Ook werd de bezoeker geen gratis WiFi geboden maar kon er € 100,- betaald worden voor drie dagen draadloos internet. Dat zal in 2019 vast niet meer het geval zijn.

Logimat kan in 2019 weer op me rekenen. Inhoudelijk is de beurs interessant en het is de ontbrekende WiFi en de slechte verbinding, en dus lange reis naar Stuttgart, waard. Ik ben nu al benieuwd wat we in 2019 te zien krijgen. Wat denkt u?

Reageer op dit artikel