blog

Op logistieke kosten is geen peil te trekken!

Home

Op logistieke kosten is geen peil te trekken!
Logistieke kosten: klik op de afbeelding voor een vergroting

Zeg eens eerlijk: gaan uw logistieke kosten als percentage van uw omzet nu omhoog of omlaag door de recessie? Ik heb deze vraag de afgelopen zes maanden gesteld aan verschillende bedrijven, en merkte dat het antwoord alle kanten op kon.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 18 september 2009.

Natuurlijk, iedereen bespaart waar mogelijk op logistieke kosten, dus een lager percentage is mogelijk. Bovendien dalen de transportprijzen eerder dan ze stijgen, dus ook hier valt een besparing te pakken. Aan de andere kant daalt bij veel sectoren ook de omzet, zodat het % aan logistieke kosten ook wel zou kunnen stijgen. Een hele puzzel dus, maar gelukkig is onlangs de vijfjaarlijkse logistieke kosten benchmark van AT Kearney en de ELA gepubliceerd die wat houvast kan geven. Zij hebben meer dan 150 Europese multinationals gevraagd hoe hoog hun logistieke kosten zijn, en deze resultaten vergeleken met hun laatste onderzoek uit 2003.

 

Het ‘overall’ resultaat van de benchmark is duidelijk: de logistieke kosten als % van de omzet zijn in vijf jaar gestegen van 6,1% in 2003 naar 7,3% in 2008. Een behoorlijke stijging dus, in zowel transport-, warehousing- als voorraadkosten. Dat de transportkosten in vijf jaar zouden stijgen, had iedereen wel verwacht, maar de stijging in warehouse- en voorraadkosten is opmerkelijker. De belangrijkste reden is dat multinationals meer en meer regionale distributiecentra opzetten om klanten tijdig en op maat te bedienen, en dit kost geld. Maar neemt u deze stijging niet te letterlijk, want als we verder kijken naar de logistieke kostenontwikkeling per sector zien we grote verschillen.

De logistieke kosten als % van de omzet zijn fors gestegen bij de productie van consumentengoederen, farmaceutische producten en automotive. De stijging was maar liefst met een derde, en dit joeg de logistieke kosten naar 8,4% gemiddeld bij consumentengoederen en farmaceutische producten, en 6,0% bij automotive.

Het wekt allemaal geen verbazing. De logistieke kosten in deze sectoren zijn nu eenmaal lastig te verminderen, terwijl de omzet ook al in 2008 onder druk stond. Echter, de situatie in de electronics en retail sectoren is heel anders. Hier zijn de logistieke kosten als % van de omzet de laatste vijf jaar omlaag gegaan met respectievelijk 7% en 19%. Ook dit is goed te verklaren, omdat zeker in de retail de omzetten op peil blijven en de logistieke kosten door de grote volumes goed gerationaliseerd kunnen worden. In de electronics sector is de competitie intens, en weten succesvolle bedrijven als Apple en Dell hun voorraden tot een minimum te beperken. Om competitief te blijven, moet de sector deze benchmarkbedriiven volgen, en krijgen we lagere logistieke –kosten.

Kortom, alhoewel ‘overall’ de logistieke kosten als percentage van de omzet dus een stijgende lijn vertonen, zijn de verschillen tussen sectoren groot te noemen. Staar u dus niet blind op de alom genoemde stijging, maar kijk goed wat de situatie in uw sector is, vooral bij de best in class. En natuurlijk mogen er best logistieke kosten gemaakt worden om de klant van dienst te zijn en zo de omzet substantieel hoger te krijgen!

Reageer op dit artikel