blog

Storing in de supply chain: bent u voorbereid?

Home

Storing in de supply chain: bent u voorbereid?
Klik op de afbeelding voor een vergroting

Een extreme op en neergaande olieprijs of vrachtwagenfabrikanten die de productie per direct stilleggen? Door de huidige financiële crisis voltrekken zich in ijltempo belangrijke wijzigingen in mondiale supply chains.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 19 december 2008.

Welke logistieke verstoring er volgende maand aankomt, weten we nog niet, maar één ding staat vast: er gaat iets onverwachts gebeuren! Hoog tijd om u af te vragen hoe robuust, of met een Engels woord resilient, uw supply chain is. Kan uw organisatie tegen een stootje, en hoe doen uw concurrenten het?
 

Het onderzoek Suppy chain resilience: how are global businesses doing? van UPS en de EIU (december 2008) geeft een antwoord op de laatste vraag. De onderzoekers hebben bijna 350 logistieke managers van multinationals gesproken om te weten te komen hoe robuust hun supply chain was in de zomer van 2008. Het resultaat was dat 47 procent van de ondervraagden vond dat hun bedrijf te weinig deed aan adequate voorbereiding op supply chain-verstoringen. Die kunnen uit vele hoeken komen. De top drie uit de zomer van 2008 bestond uit fluctuerende energiekosten, toenemende concurrentie en verstoringen bij leveranciers. Opmerkelijk is dat terrorisme net buiten de top tien viel, maar het Aziatische management van Unilever weet sinds de aanslagen in Mumbai dat je niets mag uitsluiten.
 

De verstoringen bij leveranciers zijn nog een toelichting waard. Meer dan de helft van de ondervraagden zei dat hun bedrijf alleen keek naar de kans op verstoringen bij directe leveranciers (tier 1), terwijl 1 op de 10 zelfs stelde dat hun bedrijf geen enkele leverancier hierop monitorde. En als er gemonitord wordt, komt men vaak niet verder dan het invullen van standaard checklijstjes.
 

Wat doen bedrijven dan om plotse supply chain-verstoringen voor te zijn? 40 procent gaf aan dat hun bedrijf de gemakkelijkste maar ook duurste weg neemt: het simpelweg verhogen van de veiligheidsvoorraden. Dat kan natuurlijk altijd, maar kun je dit op de lange termijn permitteren? Daarnaast houdt 51 procent van de bedrijven (ook) de gevolgen van eerdere verstoringen cijfermatig bij, en probeert men hier lessen uit te leren. Slechts 20 procent van de logistieke managers bij multinationals heeft ooit een crisissimulatie meegemaakt, een opmerkelijk laag aantal.
 

De conclusie van het onderzoek is dan ook dat het stijgende risico van supply chain-verstoringen maar al te vaak wordt onderschat of zelfs genegeerd door de logistieke manager, zelfs bij multinationals. Dat is opmerkelijk, want met relatief beperkte kosten zijn mensen te trainen om alert te zijn op verstoringen en hiervoor pro-actief plannen op te stellen. Het kan iedereen overkomen: een brand, een failissement bij een leverancier.
 

Wat moet u doen, en hoe? Begin februari 2009 verschijnt het boek Risicomanagement & logistiek, kan uw organisatie tegen een stootje? Dit boek, met diverse voorbeelden, tips en trucs, heeft mijn collega Bart Lammers geschreven samen met Walther Ploos van Amstel en Pascal Eijkelenbergh. Ik hoop dat er in de tussentijd niets ernstigs met uw supply chain gebeurt

Reageer op dit artikel