blog

Recessie: er op of er onder voor duurzame logistiek?

Home

Dat er een recessie wordt ervaren zal niemand ontgaan zijn. Ik ben geen econoom en ook geen psycholoog, maar ik ben van mening dat een niet onbelangrijk deel er van psychologisch gevoed is.

Overigens net als de euforie van 12 maanden geleden. Het doet allemaal wat manisch aan, maar dat ter zijde.

Onder het mom van ‘perception is reality’ is een recessie in de EU  inmiddels een feit. Nederland is maar klein. Dus dat het hier nog geen recessie is, is tijdelijk. Maar wat zal het effect zijn op de duurzaamheid van dat andere smeermiddel van onze economie, de logistiek?

   

Volgens mij zijn er twee mogelijkheden:

  1. Bedrijven schieten ouderwets in de kramp en richten zich uitsluitend op ‘ouderwetse’ vormen van kostenbesparingen: afknijpen en kaasschaven. En omdat logistiek voor de meesten een kostenpost is, zullen vele ogen daarop gericht zijn. Duurzaamheid wordt als luxe ter zijde geschoven. Minder van het bestaande is het motto.
  2. In momenten van crisis ontstaan ook ongekende mogelijkheden, misschien wel juist omdat anderen in de kramp schieten. Mogelijkheden om de spelregels opnieuw te definiëren, al dan niet onder tijdsdruk. Dat moet toch ook kansen scheppen om grote stappen vooruit te zetten. Dat geldt zowel voor de overheid als voor bedrijven. Creativiteit, durf, boerenslimheid en een beetje macht zijn de ingrediënten die daarvoor nodig zijn. Wie heeft ze en gaat ermee zijn voordeel doen? Niet alleen nu, maar vooral ook als de recessie voorbij is.

Volgens mij is deze recessie een uitgelezen kans om logistiek een stukje duurzamer te maken. Maar is dat voldoende reden om het ook te laten gebeuren?

Welke mogelijkheden of kansen ziet u? Willen uw bedrijf, uw klanten of leveranciers die kansen ook zien? Laat uw creativiteit de vrije loop en overwin te schroom: reageer!!

Reageer op dit artikel