blog

De crisis creëert kansen

Home

Een crisis zoals wij momenteel met ons allen ervaren biedt een hoop kansen. Kansen om alles weer eens even tegen het licht te houden en op de basis terug te vallen. Je hardop de vragen stellen: hoe draait mijn operatie? Zit er geen ‘slack’ in? Wat heb ik nu eigenlijk echt nodig?

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in T+O Heftrucks op 1 november 2008.

Dit zijn natuurlijk algemene managementvragen, maar ik ga er toch even op door. Ik denk dat heel wat operaties in zwaar weer terecht zijn gekomen en zich afvragen wat te doen. Die vragen kan en moet je niet alleen beantwoorden. Dat kan je beter samen doen met de partners waarmee je binnen de operaties strategisch samenwerkt of kunt samenwerken.
 

In de vorige uitgave van T&O Warehousing deed Tempo Team’s business unit directeur Erik de Jong in zijn column een oproep tot minder uitzendkrachten. Daar sluit ik me bij aan met een roep om minder trucks. Zo kom ik in mijn twee bijdrages tot op heden tot de optelsom ‘Kom op met die innovaties’ en ‘Minder trucks’.

Wat betreft de innovatie, die zullen we vooral moeten zoeken in de afstemming tussen de leveranciers en de klanten op het operationele vlak. De oplossingen bestaan al, we moeten dus innoveren in de samenwerking. Het is zaak dat we met elkaar het aantal operationele trucks optimaal ‘tunen’. Deze branche kan dat. De methode hiervoor is natuurlijk om Rental (operational lease) toe te passen met een gezonde portie vlootbeheer.
 

Het is verstandig om tijdens een periode met een kredietcrisis goed de balans van het bedrijf te bewaken en Rental in overweging te nemen. Je kunt hierbij denken aan oplossingen met lange termijn, korte termijn en enige flexibiliteit. Ik zeg bewust enige, want 100 procent flexibiliteit is onzin. Ik verwijs hierbij wederom naar de column van Erik de Jong die stelt dat een bedrijf toch ook niet voor 100 procent bestaat uit uitzendkrachten…

 

Reageer op dit artikel