blog

Slechte timing truckersacties FNV Bondgenoten

Home

Deze week is FNV bondgenoten begonnen met flyer- en poortacties op verschillende plaatsen in het land, om zoals het in hun eigen persbericht werd geformuleerd, ‘de vrachtautochauffeurs te informeren over het belangrijkste onderhandelingspunt: een inkomensverbetering van zes procent’. Met de protestacties werd door de vakbond alvast een voorschot genomen op de komende cao-onderhandelingen in het beroepsgoederenvervoer.

De media, en ook wij, doken er gretig boven op want zoals te doen gebruikelijk had de geoliede publiciteitsmachine van FNV Bondgenoten vooraf de pers grondig op de hoogte gebracht waar, wanneer en hoe laat de acties zouden plaatsvinden. En bovendien weten de vakbondsbestuurder in Utrecht als geen ander dat acties van truckers altijd scoren bij de media met stoere quotes van boze truckers, gelardeerd met geluidsfragmenten van luid claxonerende trucks. In een van radiobijdrages over de acties vroeg een Radio1-verslaggever zich in alle vroegte ter plaatse terecht af of al die poeha allemaal wel nodig was? Ten eerste de onderhandelingen zijn nog niet begonnen en ten tweede het aanbod van de werkgevers, dat in september is neergelegd, wijkt maar een procent af van de eis van de bonden, erg marginaal dus.

 

FNV Bondgenoten gebruikt als tegenargument dat het basissalaris van een truckchauffeur dusdanig laag is ten opzichte van andere beroepsgroepen dat hun eis van zes procent salarisverhoging extra onder de aandacht moet worden gebracht middels deze (nu nog) ludieke acties. Is het echter wel gepast om in deze periode van kredietcrisis en een dreigende wereldwijde recessie om zo hoog in te zetten? Vorige week nog spraken de vakbonden tijdens het najaarsoverleg met werkgevers en het kabinet af dat ze komend jaar niet meer dan 3,5 procent loonsverhoging zullen eisen tijdens cao-onderhandelingen. Niet erg tactvol is het dan als een week later FNV Bondgenoten acties organiseert voor een inkomensverbetering van truckers met zes procent.

 

Verstandiger was het misschien geweest om even een pas op de plaats te maken en de acties achterwege te laten en eerst eens te onderhandelen met de werkgeversorganisaties over het bod dat er nu ligt. Het verschil is namelijk marginaal en dit polderland kennende rolt er altijd wel een compromis uit die bevredigend is voor alle partijen. Dat geldt al helemaal bij het overbruggen van een verschil van een procent.

Bovendien zullen de acties van afgelopen week en de eis van zes procent loonsverhoging op weinig draagvlak en sympathie mogen rekenen onder de bevolking in deze periode die toch al niet uitblinkt in economische stabiliteit. Het is dan ook te hopen dat FNV Bondgenoten zijn leden in toom kan houden, mocht er de komende weken niet snel een bevredigend resultaat uit de onderhandelingen komen. Want op eventueel dreigende wegblokkades en langzaamaan acties van truckers zit niemand te wachten en zal bovendien het toch al broze imago van deze beroepsgroep verder aantasten.

Reageer op dit artikel