blog

Ongeïnteresseerde standhouders

Home

Is het u wel eens opgevallen dat het standhouders op beurzen soms geen bal interesseert wie u bent of wat u komt doen? En dat terwijl ze toch veel geld betalen voor zo’n stand. Het lijkt wel of ze geen nieuwe klanten willen.

Ongeïnteresseerde standhouders

Iedereen die wel eens op een beurs is geweest, zal het beeld herkennen. Een stand met plastic achterwand met daarop een bedrijfslogo, een gestileerde foto van een magazijn of een vrachtauto en een slogan waarin de woorden "supply chain" voorkomen.

 

In de stand zelf staan meestal twee statafels met een laptop erop. Ook de balpennen en de blikken pepermuntdoosjes,  bedrukt met bedrijfslogo, mogen niet ontbreken. Op de grond ligt tapijt waar overheen de bedrading voor de laptops met tape is afgeplakt,  en vooraan in de stand staan metalen rekken met glimmend foldermateriaal.

 

So far, so good. Een stand is een stand en wat je ook verzint, veel leuker kun je het niet maken. Hoeft ook niet. Bezoekers komen om informatie tot zich te nemen, en die informatie moeten ze krijgen van de mensen op de stand. Maar daar wringt ‘m de schoen nu helaas maar al te vaak.

 

Een tijdje terug, op de beurs ICT&Logistiek, was het weer raak. Ik was daar twee dagen aanwezig om mee te werken aan onze dagelijkse nieuwsbrief. Een stukje verderop in de loopgang stond een stand van een softwarebedrijf waarin de twee consultants in die twee dagen dat ik er was, hooguit 3 gesprekjes met bezoekers voerden.

 

De heren stonden liever met z’n tweeen achter hun laptop te ginnegappen. En als ze al niet druk in gesprek waren met elkaar dan waren ze wel aan het bellen. Bezoekers die inhielden bij hun stand werd geen blik waardig gegund. Alleen als deze de standhouder zelf rechtstreeks aansprak ontstond er iets van communicatie, vandaar toch nog die drie gesprekjes.

 

Het kan ook anders, bewijst deze standhouder. 

 

Ik begrijp dit nooit zo goed. Oké, het gaat ook om de naamsbekendheid en je hoort soms argumenten als "we mogen niet ontbreken op deze beurs" maar waarom niet proberen er meer uit te halen? Je investeert toch niet voor niks duizenden euro’s in een stand?

 

Sterker nog. Als ik een potentiele klant was zou ik bij voorbaat al afknappen op een bedrijf waarvan de standhouders niet eens de moeite nemen om je fatsoenlijk te groeten als je in hun stand verschijnt.

 

Kennelijk gaat het te goed met sommige IT-leveranciers en hebben ze het zo druk dat ze er geen nieuwe klanten bij willen.

Reageer op dit artikel