blog

Vooraadbeheer: belangen, emoties en meningen

Home

Vooraadbeheer: belangen, emoties en meningen
Belangen, emoties en meningen

Voorraadbeheer lijkt een puur rationele bezigheid; een kwestie van goed nadenken en de juiste formules gebruiken. In de praktijk pakt dit heel anders uit, merkt columnist Eric Hereigers. ‘Voorraadbeheer is een strijd tussen belangen, emoties en meningen.

Vanuit het hoofdkantoor worden rendementseisen opgelegd van 11% tot 15% op het geinvesteerd vermogen. Dus moet het geinvesteerd vermogen op voorraad maar dalen; anders wordt die rendementseis nooit gehaald. “Een omloopsnelheid van 6 is toch ook veel te laag?”

 

Klanten willen hun producten hebben op het moment dat ze ze nodig hebben. Ze verwachten daarbij een steeds betere service en wachten tot het laatste moment met bestellen. “De leverancier heeft het toch wel op voorraad.”

 

Voor de verkoopafdeling, die wordt geconfronteerd met dit consumentengedrag, is dit eens te meer een bewijs dat altijd alles op voorraad moet zijn. “De concurrent heeft het immers ook op voorraad.”

 

De transport-manager wordt geconfronteerd met dure spoed transporten, omdat er te weinig voorraad ligt om aan de vraag te voldoen.

 

De assortiments- en voorraadbeheerder wordt jaarlijks geconfronteerd met een continu uitbreidend assortiment en moet steeds meer artikelen op voorraad houden.

 

Voor goed voorraadbeheer moeten bedrijven de gehele keten in ogenschouw nemen; de belangen van alle partijen en alle logistieke kosten

 

Het probleem is de ondoorzichtigheid in de keten en de slechte afstemming tussen de verschillende schakels. “Dus moeten deze maar beter samenwerken?”

 

Iedere schakel heeft zijn eigen belang; en dat komt niet altijd overeen met het belang over de keten heen. Welke macht heb je in de keten? De machtigste schakel in de keten, heeft meestal de laagste voorraden. En daardoor raakt de keten weer in onbalans.

Reageer op dit artikel