blog

Van Gaal

Home

Kwaliteit is het uitsluiten van toeval’. Een bordje met die uitspraak hangt in het kantoor van Louis van Gaal, de huidige trainer van AZ, in het splinternieuwe DSB stadion.

Nu is er heel wat toeval in het voetbal. Een assistent-scheidsrechter die ten onrechte zijn vlag bij vermeend buitenspel omhoog steekt; een polletje waardoor de bal onverwachts wel of niet opstuit; een rare carambole waardoor de bal wel of juist niet de goal invliegt; een scheidsrechter die net wel of niet de goal van Van Persie tegen Bulgarije goedkeurt. De meesten van ons zouden wellicht zeggen: soms zit het mee, en soms zit het tegen. Maar niet Van Gaal. Hij is een perfectionist, een control-freak, die niets maar dan ook niets aan het toeval wil overlaten:  ‘kwaliteit is het uitsluiten van toeval’.

Er is ook veel toeval in supply chains. Soms zit het mee, soms zit het tegen. Toch? Een onderzoek van Singhal en Hendricks, dat recent verschenen is in het toonaangevende tijdschrift Management Science, laat zien dat supply chain disruptions een grote, onmiddelijke, en langdurige negatieve invloed hebben op de koersen van beursgenoteerde bedrijven. Wellicht zijn we geneigd die disruptions toe te schrijven aan stakingen, terrorisme, de vogelgriep, aardbevingen, politieke instabiliteit en dergelijke. Allerlei vormen van toeval, van bad luck,  dat zich lastig laat uitsluiten. Maar … het blijkt dat die disruptions slechts in 5 procent van de gevallen een dergelijke oorzaak hebben. Oorzaak numero uno: interne strubbelingen.  Jawel: kwaliteit is het uitsluiten van toeval. Ook in supply chains.

Reageer op dit artikel