artikel

Inventarisatiebureau Tilburg voert lean-filosofie in

Home Premium

Het Inventarisatiebureau Tilburg verzorgt de voorraadopnames voor supermarkten en bouwmarkten. Haar positie als koploper in de markt heeft zij aan haar sterke kwaliteitsfocus te danken. Door invoering van de lean filosofie in combinatie met ISO 9001:2008 certificering is het fundament gelegd voor een continu verbeteren cultuur.

Het Inventarisatiebureau Tilburg verzorgt de voorraadopnames voor supermarkten en bouwmarkten. Haar positie als koploper in de markt heeft zij aan haar sterke kwaliteitsfocus te danken. Door invoering van de lean filosofie in combinatie met ISO 9001:2008 certificering is het fundament gelegd voor een continu verbeteren cultuur.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Iventarisatiebureau Tilburg   Leverancier/dienstverlener: 0
Plaats: Tilburg  
Branche: logistiek & transport   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Retail   Datum ingebruikname:
Productnaam:  

Het Inventarisatiebureau Tilburg heeft een leidende positie in de markt van voorraadopnames in de retail. Om deze positie te verstevigen zocht zij naar een methodiek om zich blijvend te onderscheiden. Samen met PlusDelta, experts in implementatie van Lean Six Sigma trajecten, is stapsgewijs een cultuur van continu verbeteren ingevoerd en dit is gecombineerd met de invoering van ISO 9001:2008.

   

We constateerden dat het management team reeds actief met continu verbeteren bezig was, maar dat de input van de operatie achterbleef. Het managementteam werd gedreven door de professionaliseringsslag en schaalvergroting binnen de retail de afgelopen jaren. Werden vroeger afspraken gemaakt op lokale winkelier, vindt dit nu steeds vaker plaats op landelijk niveau.

 

Maar waar vinden Lean management en ISO 9001 elkaar nu? En hoezo kan ISO 9001 als fundament gezien worden? Aan de hand van de vijf basisprincipes van lean, zullen we dit verduidelijken:

 

1) Klantfocus – ISO 9001 start vanuit een tevreden klant. 

2) Elimineren van verspilling – ISO 9001 richt zich op  die  processen die waarde toevoegen voor de klant. 

3) Flow- Stilstand wordt niet geaccepteerd. Afwijkingen worden bestreden met concrete acties.

4) Pull- Een proces dat niet bijdraagt aan de verwezenlijking van de behoefte van de klant behoeft niet beschreven te worden.

5) Continu verbeteren- ISO 9001 verwijst in haar laatste hoofdstukken specifiek naar de "PDCA cirkel ". ISO is een continu proces waar de gehele organisatie actief bij betrokken is.

 

Wat veranderde er bij het Inventarisatiebureau Tilburg? Wat was er nodig om dit te bereiken?

 

1) Heldere visie & strategie

2) Invoering klachtendatabase

3) Onderzoek klantentevredenheid

4) Dagelijkse kwaliteitsmeting

5) Dagelijkse productiviteitsmeting

6) Leveranciersbeoordeling

7) Periodieke overlegvormen

8) Gebruik van actieregisters

9) Visueel management door resultaten te delen met de operatie

 

Een periode van 6 maanden hard werken is beloond met een cultuur waarbij kwaliteit en klantfocus op nummer één staan. De weg naar iedere dag een ‘beetje’ beter is uitgestippeld.

 

De tijd is voorbij dat ISO 9001 gezien wordt als ‘lastig’. Het zorgt voor sterkere klantfocus. Door de jaarlijkse toetsing van de ISO richtlijnen heeft de organisatie een stok achter de deur. Dit ondersteunt de borging van de lean filosofie positief. Vandaag de dag is er voor het ‘lean zijn’ nog geen externe organisatie en/of vastgestelde normen die periodiek worden getoetst.

 

Tips:

  • Lean en ISO vragen beide een sponsoring vanuit het MT;
  • Lean en ISO worden gevoed vanuit de operatie;
  • Doe het samen met de gehele organisatie;
  • Vier het succes.

 

Tekst:

PlusDelta, Rob Lotthrincx

Lean Management Consultant

Reageer op dit artikel