artikel

Testprotocol verbranders diesel

Home Premium

Testprotocol verbranders diesel

Testprotocol verbranders (diesel)   Testparcours A = start, rij naar B (=50m) B = pak last 1.000 kg, hef 2 m, rij naar C (=50m) C = hef 2 m en zet last neer, rij naar B (=50m) B = pak last 1.500 kg, hef 2 m, rij naar C (=50m) C = hef 2 […]

Testprotocol verbranders (diesel)

 

Testparcours

A = start, rij naar B (=50m)

B = pak last 1.000 kg, hef 2 m, rij naar C (=50m)

C = hef 2 m en zet last neer, rij naar B (=50m)

B = pak last 1.500 kg, hef 2 m, rij naar C (=50m)

C = hef 2 m en zet last neer, rij leeg naar B en C (=100m)

C = pak last 1.000 kg, hef 2 m, rij naar B (=50m)

B = hef 2 m en zet last neer, rij naar C (=50m)

C = pak last 1.500 kg, hef 2 m, rij naar B (=50m)

B = hef 2 m en zet last neer, rij naar A (=50m)

A = finish

 

Uitleg

De lengte van het testparcours A naar C is 100 m. In totaal wordt er een afstand van 500 m afgelegd. Er worden twee gewichten van resp. 1.000kg en 1.500 kg tussen B en C over een afstand van 50 meter heen en weer verplaatst. Bij elke opname van de last wordt deze tot 2 meter hoogte geheven. In totaal zijn er 4 lastverplaatsingen en 4 heffingen in het parcours. Belast wordt er achteruit gereden. Onbelast vooruit. Voorafgaand aan de test wordt de heftruck eerst warm gereden en de tank tot de vulhals met diesel gevuld. Na beëindiging van de test wordt er weer bijgevuld en het verschil en daarmee het verbruik redelijk nauwkeurig bepaald. Om eventuele luchtbellen in de tank te verwijderen, die de verbruiksmeting beïnvloeden, wordt de heftruck voor en na iedere vulling flink heen en weer bewogen. De tijd wordt gemeten om een volledige testcyclus te voltooien en daarmee de theoretische productiviteit te berekenen. Er worden minimaal drie testcycli gereden en daarvan wordt het gemiddelde bepaald.

 

Let op! De theoretische berekende productiviteit en het testverbruik zijn uiteraard sterk afhankelijk van het gevolgde testprotocol, de gereden afstand, het aantal lastverplaatsingen en de rijstijl van de desbetreffende heftrucktest bestuurder. Daarmee laten deze meetresultaten zich dus absoluut niet vergelijken met de meetresultaten van andere heftrucktesten (zoals bij voorbeeld die van de Duitse VDI en TÛV) en ook niet met de voorgaande eigen heftrucktesten t/m 2009 op onze website. Naast de testmetingen speelt ook het subjectieve bedieningsgemak en de ergonomie een rol in het testresultaat.

 

Reageer op dit artikel