artikel

Grip houden op commerciële proces

Home Premium

Grip houden op commerciële proces

Hoe kijken CEO”s naar logistiek? Hoe gaan ze om met de gangbare theorieën? De Vereniging Logistiek Management (VLM) en het vakblad Logistiek brengen praktijk en theorie op het hoogste niveau bij elkaar. CEO en wetenschapper buigen zich over diverse thema’s. Ze bespreken veranderende concepten in een weerbarstige praktijk.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 4 april 2008.

 

Hoofdstuk 1: Timo Huges (FloraHolland) en Lorike Hagdorn (VU Amsterdam)
 
Thema 1: Visie op netwerken

Huges: “Netwerken is zorgen dat elke schakel waarde toevoegt en dat bedrijven elkaar in hun specifieke rol res–pecteren. Voor de veiling is het cruciaal grip te houden op het commerciële proces, zonder eigenaar te zijn van het product. Ook als de producten zelf niet meer bij ons onder de klok komen.”

Hagdorn: “Ketens bestaan niet. Netwerken wel. Een bedrijf dat in één keten zit, houdt geen rekening met de ketens waarin zijn klanten en toeleveranciers zitten. Ketens zijn in mijn ogen een gedachtespinsel om vastigheid te krijgen, te weten waar je aan toe bent. Je beperkt je erg als je in ketens blijft denken.”
 

Thema 2: Innovatieve –dienstverlening

Huges: “Het merge-in-transit concept van Frans Maas was zijn tijd ver vooruit. Maar het ging mis, omdat de complexiteit hoog was. De mogelijkheid om dit te kopiëren naar andere high-tech klanten bleek gering. Frans Maas moest voor dit concept constant blijven investeren voor één opdracht–gever. Uiteindelijk was er te weinig synergiemet de expeditietak van het bedrijf. Na de overname door DFDS is van de logistieke ambitie niets meer over. Ik zeg het niet om achteraf gelijk te krijgen dat de fusie, in mijn ogen, een mismatch is. Maar je raakt een bepaald slag mensen kwijt. Mensen met nieuwe ideeën.”

Hagdorn: “Theoretische modellen verzanden wel vaker in de praktijkomgeving. Een bedrijf is intensief bezig om het concept succesvol te maken, met in het achterhoofd het idee om dit later uit te rollen. Maar je moet wel zorgen voor een modulaire opbouw en uitrol van het concept. Daar ontbreekt het meestal aan.”

Thema 3: Globalisering

Huges: “Veel kwekers gaan internationaal. Rozen, ons belangrijkste product, komt voor meer dan de helft uit landen als Kenia en Equador. Samen met andere partijen werken wij aan conditioneringtechnieken, zodat rozen zonder kwaliteitsverlies een zeetocht van twee maanden kunnen overleven. Zo houden we de geldstroom vast, ook als de fysieke stroom buiten ons om gaat. We moeten meegaan waar de productie heen gaat en ons opstellen als dienstverlener in de meest brede zin.”

Hagdorn: “High-tech bedrijven, zoals bijvoorbeeld Logitech, laten produceren in China, kiezen Rotterdam als invoerhaven, maar zien hun markt verschuiven naar Oost-Europa. Dus zoeken ze naar in een invoerhaven aan de Zwarte Zee. Lukt het dan toch om vanuit Rotterdam virtueel de goederenstroom af te handelen met ICT-systemen van hier en onder het Nederlands douaneregime? Je kunt er van balen dat je lading kwijt raakt. Je kunt ook samen met een verlader kijken hoe je het best in Europa de vervoersstromen kunt organiseren.”

   

Thema 4: Mainport of brainport

Huges: “Fysieke stromen hebben wij absoluut nodig. Retailers willen graag schakels uit de –keten hebben om kosten te verlagen. Direct zaken doen met de producent. Misschien dat over tien jaar de veilingklok als fysiek instrument niet meer bestaat, maar het handelssysteem blijft. Nu is de veiling nog altijd het kanaal voor zeventig procent van de omzet. Bovendien is de klok het referentiekader voor de hele branche. Je kunt niet alleen maar focus hebben op kosten–reductie.”

Hagdorn: “Met fysieke stromen verdien je geld als bloemenveiling. Maar daarnaast kun je op die manier ook zelf ervaring opdoen met innovatieve concepten en procesverbetering. Met deze kennis kun je vervolgens weer elders geld verdienen. Zo verandert je rol als onderdeel van het netwerk, maar dat lukt niet zonder fysieke stromen.”

   

Thema 5: Mensen vinden

Huges: “We hebben veel praktische, logistieke kennis, die intern gericht is. Bijvoorbeeld in onze vestiging Aalsmeer is een elektrohangbaan van tientallen miljoenen euro’s, waarmee we onze processen verbeteren. Dat is heel belangrijk. Maar we missen nog supply chain-denkers. Mensen die ook internationaal ervaring hebben. Wel komen er steeds meer mensen binnen, die – net als ik – afkomstig zijn uit andere branches. Dat zorgt voor een frisse kijk.”

Hagdorn: “Nieuwe mensen binnenhalen, jonge mensen, is echt nodig. Maar leer ook de logistieke mensen die nu in dienst zijn de taal van finance en van commercie. In de Rotterdamse haven zie ik precies hetzelfde als hier. Veel mensen met technisch vernuft. Dat moet je niet overboord gooien, maar voeg er wel een dimensie aan toe.”
 

Reageer op dit artikel