nieuws

Nederlandse start up lanceert zonnepanelen op opleggers

Distributie 1438

Zonnepanelen op opleggers. De Nederlandse Startup IM Efficiency wil volgend jaar de eerste Nederlandse trucks uitrusten met zijn SolarOnTop-systeem. De techniek moet ruim vijf procent brandstof besparen. Na Nederland moet Europa volgen.

Nederlandse start up lanceert zonnepanelen op opleggers

Zonnepanelen zijn niet nieuw in de logistiek. Daken van distributiecentra liggen er vol mee tegenwoordig. Nieuw is vrachtwagens met zonnepanelen. Als het aan IM Efficiency ligt , gaat dat snel veranderen.

De Nederlandse start up heeft een systeem ontwikkeld waarmee zonnepanelen op het dak van trailers kunnen worden geplaats. De techniek moet een flinke duurzaamheidswinst geven in het vrachtvervoer, meent het bedrijf. De start up claimt dat het SolarOnTop-systeem 5,5 procent brandstofbesparing kan opleveren.

 

 

Omdat de dynamo tijdens de rit geen stroom meer op hoeft te wekken en de motor minder wordt belast, scheelt dat per truck gemiddeld 2300 liter diesel per jaar. Daardoor stoot een truck jaarlijks ook 6 ton minder CO2 uit. Als alle 143.000 vrachtwagens in Nederland met het systeem worden uitgerust scheelt dat ruim 860 kiloton CO2 per jaar, 2,9 procent van de totale uitstoot van het Nederlandse wegverkeer, rekent het bedrijf voor.

Pilots in 2020

Martijn Ildiz van IM Efficiency. “We starten in Nederland, België en Duitsland en gaan dan verder naar Zuid-Europa, waar de businesscase nog beter uitvalt.” Begin 2020 starten twee pilots bij transportbedrijven. In totaal denkt het bedrijf 42.000 Nederlandse opleggers met zonnepanelen te kunnen uitrusten. Als alle 155.000 opleggers ermee zouden worden uitgerust, ontstaat een zonnecentrale van 940 voetbalvelden met een vermogen van 677 megawattpiek. Dat is een kwart van de capaciteit van de zonnepanelen die tot en met 2018 op de daken van huizen in Nederland zijn geplaatst.

Voor transportbedrijven is het systeem dubbel interessant, stelt IM Efficiency. “Aangezien brandstofkosten 20 tot 25 procent van hun totale kosten vormen, valt er veel te besparen en is de investering binnen drie jaar terugverdiend.” IM Efficiency wordt ondersteund door innovatieprogramma’s van de Europese Unie, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en het LIOF.

 

 

Reageer op dit artikel