nieuws

Logistiek hub onderzoek: dit zijn de smaken en voorwaarden

Distributie 1070

Logistieke hubs rukken op. Met het toenemend aantal hubs neemt ook de diversiteit toe. Een panklare blauwdruk waar een hub aan moet voldoen is er niet; richtlijnen zijn er wel.

Logistiek hub onderzoek: dit zijn de smaken en voorwaarden

Logistieke hubs als oplossing voor slimme, duurzame stadslogistiek. Nu de steden op slot dreigen te gaan in 2025 voor het vrachtverkeer, neemt het aantal logistieke hubs én de diversiteit toe. Utrecht denkt aan een stelsel van stadsdistributiecentra. Logistieke hubs in en om de stad bieden een oplossing tegen de congestie in binnensteden, want daar kun je van voertuig wisselen, stelt Susanne Balm, projectleider in het Onderzoeksprogramma Urban Technology aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA).

Zij onderzocht hoe die hubs verder ontwikkeld kunnen worden: “De business case hangt altijd samen met het type diensten, klanten en activiteiten in de hub. Er is dus niet één pasklare oplossing, maar er zijn wel richtlijnen.”

 

Lees ook
“40 grootste steden moeten logistieke hubs krijgen”

‘Stadsdistributiehubs kunnen last mile aanzienlijk goedkoper maken’

 

Voorwaarden logistieke hubs

Samen met social enterprise Lentekracht vergeleek de HvA negen hub-initiatieven, die van elkaar verschillen in omvang, functie en de inzet van voertuigen. Balm: “Vooral de locatie van de hub blijkt belangrijk; er moet voldoende ruimte zijn voor de gevraagde goederen en aanvullende diensten, maar ook goede bereikbaarheid voor de gewenste voertuigen, zowel voor halen als voor brengen.”

Verschillende type hubs

Op basis van de verschillende kenmerken kwam Balm en haar team tot drie typen hubs.

Groot volume aan de rand van de stad

Aan de rand van de stad is meer ruimte dan in de binnenstad. Dat biedt mogelijkheden voor grotere hubs (500-5000 m2), zoals distributiecentra. Vrachtwagens kunnen hier grote hoeveelheden goederen in rolcontainers en op pallets afleveren en kleinere busjes en vrachtwagens kunnen het overige transport naar de stad overnemen. De hubs zijn gevestigd op een afstand tot circa 10 kilometer van het stadscentrum. Hulshoff is zo’n voorbeeld; dit bedrijf opende onlangs een nieuwe locatie op Bedrijventerrein Sloterdijk.

Middelgroot, in of bij de stad

Middelgrote hubs (100-500 m2) kunnen in of aan de rand van de stad worden gevestigd. Aanlevering gebeurt door kleine vrachtwagens en busjes en aflevering door een fiets met aanhanger, e-bakfiets of klein busje, binnen een straal van 5 kilometer. MYPUP heeft bijvoorbeeld vier middelgrote stadshubs in Nederland waar ze pakketjes ontvangen en vervolgens distribueren naar pakket-kluiswanden bij organisaties in de stad.

 

Zelfrijdende pakketkluis arriveert in Nederland

 

Kleinschalig en dicht bij huis

Tot slot is er de optie om kleine hubs te maken in de stad (maximaal 100 m2). De zogenaamde microhubs. Dat kan ook social delivery oplossingen zijn; ophaalpunten bij mensen thuis zijn, zoals ViaTim en Homerr. Vanaf hier kunnen pakketten lopend, met de (bak)fiets of met een klein busje worden opgehaald, binnen een straal van ongeveer een kilometer.

Ontwikkeling concept logistieke hubs

Volgens Balm zijn dit op hoofdlijnen de mogelijkheden voor inrichting van de hubs. Daarmee beperk je het aantal grote vrachtvoertuigen in de stad, de CO2-uitstoot door transport en is meer on-demand levering mogelijk.

 

E-commerce en last mile: dit is de oplossing voor de toekomst?

 

hub“Maar er is meer nodig om ze te laten slagen”, merkt ze op. “Vooral bewustwording van de mogelijkheden én grote organisaties zouden het voortouw moeten nemen om hub-initiatieven succesvol van de grond te krijgen. Grote inkopers hebben het volume dat hubs nodig hebben om rendabel te zijn. De rol van grote inkopers in duurzame stadslogistiek onderzoeken we dan ook nader in het project CILOLAB.”

Het onderzoek naar de logistieke hubs is onderdeel van het project LEVV-NL2 en uitgevoerd in opdracht van Connekt. Het sluit aan op het afgeronde project LEVV LOGIC. Voor het onderzoek naar hubs werden de volgende bedrijven onderzocht: Parcls, ViaTim, CityServiceBike, MYPUP, Fietskoeriers.nl, SimplyMile, GoederenhubsNederland, Hulshoff en CityHub.

 

Reageer op dit artikel