nieuws

Leverancier slimme pakketbus Mypo is failliet

Distributie 836

Mypo is afgelopen week failliet verklaard. Het bedrijf dat slimme pakketbussen leverde heeft vier jaar bestaan. Aanvankelijk leek er een gouden toekomst voor het bedrijf van ondernemer Arjan Griffioen weggelegd. De exacte reden voor het faillissement is dan ook onduidelijk.

Leverancier slimme pakketbus Mypo is failliet

Dankzij de slimme pakketbus van Mypo, dat een afkorting is voor ‘My postoffice’, konden er altijd pakketten thuis worden afgeleverd. Pakketbezorgers van alle gerenommeerde bedrijven zoals PostNL, DHL en DPD konden de slimme bus door middel van het intoetsen van de laatste vier cijfers van de bezorgcode openen. Vervolgens kreeg de ontvanger van het pakketje een appje met alle informatie over de bezorging. Een bestelling retourneren of zelf een pakket versturen kon ook met de pakketbus van Mypo.

Succesvoller dan concurrenten

Het bedrijf van ondernemer Arjan Griffioen leek aanvankelijk succesvoller dan concurrenten als De Buren, Logixbox en Lockbox, eveneens leveranciers van pakketbussen- en kluizen aan huis. Mypo won de innovatieprijs van het Rotterdam Mobility Lab. In 2017 liep er in samenwerking met DHL een test met Mypo’s pakketbus in Rotterdam. De start-up ontving zelfs een half miljoen euro startkapitaal van de Duitse logistiek dienstverlener. Met dat geld zou het product op de markt worden gebracht.

 

Lees ook: Nederlandse start-up lanceert innovatief last mile concept

 

Doorbraak pakketbrievenbus kwestie van tijd

Afgelopen zomer gaf Griffioen aan het FD te kennen dat het bedrijf, waar 7 mensen werken, nog maar 350 bussen had verkocht en dat dit er zeker meer moesten worden. Griffioen wilde het gesprek aangaan met grote webwinkels en bezorgdiensten. “Wanneer die doordrongen zijn van alle voordelen van ons platform, is de doorbraak van de pakketbrievenbus slechts een kwestie van tijd”, aldus de oprichter van Mypo.

Liquiditeitsproblemen

Slechts vier maanden later is bedrijf failliet. De reden daarvan is niet helemaal duidelijk. Wat de gevolgen voor de 350 gebruikers zijn eveneens. Curator Angelina Bakker liet aan RTLZ weten dat liquiditeitsproblemen de directe oorzaak zijn van het faillissement. ” Maar wat daar precies de oorzaak van was, daar moet ik me nog in verdiepen.” Volgens Bakker lagen er op het moment van het bankroet nog geen plannen voor een doorstart klaar, maar wordt momenteel nog wel naar die mogelijkheden gekeken.

Lees ook: Zelfrijdende pakketkluis arriveert in Nederland

 

 

Reageer op dit artikel