nieuws

St. van den Brink test HVO als nieuwe brandstof

Distributie 827

Logistieke dienstverlener St. van den Brink uit Ermelo start een proef met HVO. Deze duurzame brandstofsoort is gemaakt van afval- en reststromen.

St. van den Brink test HVO als nieuwe brandstof

CO2-neutraal, fossielvrij, volledig circulair en emissiearm. Dat is de nieuwe brandstofsoort dat logistieke dienstverlener St. van den Brink, nummer 44 in de Top 100 Logistieke Dienstverleners, gaat testen de komende maanden.

St, van den Brink laat twaalf vrachtwagens rijden op de nieuwe brandstof. CleanFuel HVO wordt gemaakt van verschillende afval- en reststromen en wordt daarom een ‘renewable diesel’ genoemd. De brandstof is dus niet alleen duurzaam bij verbranding, maar óók bij ontwikkeling.

 

Lees ook
LNG of HVO? De keuze en mening van 4 bedrijven

 

De HVO wordt geleverd door Dalhuisen Olie. “Het is voor ons een duurzame oplossing waarmee wij enerzijds een enorme CO2-besparing kunnen realiseren, maar waarvoor geen aanpassing hoeft plaats te vinden aan het wagenpark”, aldus directeur Gerrit Jan Mulder van St. van de Brink.

Duurzaam transport

St. van den Brink maakt al gebruik van hybride trucks, LNG trucks en TRAXX diesel. Alle innovatieve technieken moeten ervoor zorgen dat het brandstofverbruik en CO2-uitstoot wordt gereduceerd en het geluidsoverlast wordt beperkt.

 

Zie ook
De alternatieven voor diesel – dit zijn ze

 

Rensa omarmt HVO definitief

St. van den Brink is voorloper met HVO maar geen koploper. Na een jaar testen met HVO, kiest de vervoerstak van de technische groothandel Rensa definitief voor tweede generatie biodiesel. Bijna twintig procent van het eigen wagenpark rijdt nu op HVO.

Reageer op dit artikel