nieuws

Renault introduceert bedrijfswagens op waterstof

Distributie 950

De waterstoftechnologie die Renault met partner Symbio sinds 2014 heeft ontwikkeld is toegepast in de Renault Kangoo en Renault Master. De bedrijfswagens zijn vanaf 2020 verkrijgbaar.

Renault introduceert bedrijfswagens op waterstof

De bedrijfswagens op waterstof bieden een grote actieradius en het tanken gaat bijzonder snel, in 5 tot 10 minuten. Vooral in binnensteden en milieuzones komen waterstofauto’s volgens Renault optimaal tot hun recht, omdat ze geluidloos zijn en geen CO2 uitstoten.

Actieradius drie keer zo groot als elektrische variant

Renault biedt de Master Z.E. Hydrogen, die met 350 km een drie keer zo grote actieradius heeft als de elektrische Master Z.E., in twee lengtematen en als chassis-cabine. Hij is voorzien van twee waterstoftanks, die onder de auto zijn gemonteerd. Dat vergroot de bruikbaarheid van de auto zonder dat dat ten koste gaat van het laadvolume van 10 m3. De gewichtstoename door de waterstofinstallatie is 200 kg.

De Kangoo Z.E. Hydrogen biedt met 370 km in de praktijk naar eigen zeggen de grootste actieradius van alle elektrische bestelauto’s op de markt. Ook hier is de actieradius twee keer zo groot als die van de Kangoo Z.E. Dat is te danken aan de waterstof-brandstofcel. Die verwarmt tevens bij lage temperaturen het interieur en voorkomt dat de actieradius kleiner wordt naarmate de temperatuur daalt. Het laadvolume bedraagt 3,9 m3 en de waterstofinstallatie voegt 110 kg toe aan het gewicht van de auto.

Hoe werkt rijden op waterstof?

Een brandstofcel zet waterstof uit de tank in de auto samen met zuurstof uit de lucht om in elektriciteit, waarmee de batterij en de elektromotor worden gevoed en water. Het voordeel is dat een dergelijke auto emissievrij is, net als elektrisch aangedreven voertuigen. Daarbij komt de grotere actieradius, het snelle tanken van waterstof (5-10 minuten) en eenvoudige onderhoud.

Met deze voordelen zijn de waterstof-elektrische lichte bedrijfswagens geschikt voor ondernemers in de transport en logistiek die veelal in de stad komt. Denk aan pakketbezorging en last-mile delivery. Of in de dienstverlening als pechhulp en onderhoudsdiensten, gemeentewerken en gemeentelijke dienstverlening.

Lees ook: Zo regel je de eis voor emissievrij transport in tender en contract

Reageer op dit artikel