nieuws

Duurzamer transport: DHL zoekt het in hogere rolcontainers

Distributie 1433

Hogere rolcontainers moet het vervoeren van lucht verder tegengaan. Na testen samen met Connekt en Thuiswinkel, gaat DHL er serieus werk van maken.

Duurzamer transport: DHL zoekt het in hogere rolcontainers

Klimaatvriendelijker transport. Al jaren wordt er over gesproken. Aan initiatieven geen gebrek. Denk aan bundeling van ladingen. Of de diverse elektrische transportopties. DHL is zelf de initiatiefnemer achter Streetscooter.  die er worden gelanceerd. Een ander idee is social delivery.

Proef rolcontainer

DHL zoekt het dit keer in het efficiënter gebruik van rolcontainers. Om daar voor te zorgen, moeten de rolcontainers worden verhoogd. Dat blijkt uit een proef die het Duitse bedrijf heeft gedaan in samenwerking met Connekt, Thuiswinkel en webshops.

 

Lees ook
‘Beladingsgraad met tien procent verbeteren door data delen’

 

Minder lucht

Thijs Daalhuizen, proces manager bij DHL: “Uit de test bleek dat vrachtwagens in het algemeen goed vol geladen worden als je kijkt naar vloeroppervlak, maar dat er boven de rolcontainers nog ruimte overblijft. Een manier om die ruimte beter te benutten is een hogere rolcontainer”, stelt hij in een vraaggesprek met Thuiswinkel.

 

Lees ook
E-commerce booming: de logistieke uitdagingen nemen ook toe

 

Voor de test heeft DHL verschillende prototypes laten maken en uitgeprobeerd. Het meest optimale is volgens het Duitse bedrijf een rolcontainer die 10 procent meer ruimte bevat dan de huidige modellen. De bovenkant is 15 cm hoger en onderin is hij iets lager.

Terugverdientijd nieuwe rolcontainer

DHL denkt de investering terug te verdienen in minder ritten met de vrachtwagens omdat er nu meer pakketten tegelijk vervoerd kunnen worden. .”Bovendien helpt het ons ook in problematiek rondom de schaarste in werknemers. Goede chauffeurs zijn lastig te vinden.”

Ergonomische voordelen

Om het de werknemers gemakkelijker te maken, staat een strip op de rolcontainer op 1,75 meter hoogte. Daarboven mogen er geen zware pakketten meer in de container getild worden. Andere ergonomische verbetering volgens Daalhuizen is dat het dak er gemakkelijker af te tillen dan bij de huidige variant.

DHL heeft als doel 25 procent van zijn ladingdragers om te turnen in de extra hoge variant.

 

 

 

Reageer op dit artikel