nieuws

Duurzaamheid: het nieuwste wapen voor de binnenvaart

Distributie 1196

Schoner, efficiënter en concurrerend. Dat zijn de eigenschappen van het nieuwste duurzaamheidswapen voor de binnenvaart. Het nieuwe schip werd recent gelanceerd.

Duurzaamheid: het nieuwste wapen voor de binnenvaart

Vrachtwagens worden steeds slimmer en schoner. Denk aan platooning en autonoom rijden. De binnenvaart blijft niet achter in de duurzaamheidsrace. Steeds meer schone alternatieven komen er op de markt.

Eerder dit jaar werd het eerste binnenvaartschip op volledig duurzame biobrandstof gepresenteerd. In 2016 heeft Nedcargo opdracht gegeven tot de bouw van het schip de ECS Gouwenaar 2; een elektrisch containerschip dat semi autonoom vaart.

Nieuwste binnenvaartschip

Het nieuwste wapen voor de binnenvaart heet de Sendo Liner: een schip met een toekomstbestendig ontwerp en een veel lagere uitstoot dat zonder subsidie concurrerend kan opereren, aldus de bedenkers.

 

 

Elektrisch binnenvaartschip

Bouwer SendoShipping maakte een ontwerp met twee elektrisch aangedreven schroeven voor een efficiëntere voortstuwing en een rompvorm met veel minder aanstromingsweerstand. Dankzij een stevige batterij kan het schip met twee kleinere generatoren varen, waarvan meestal maar één nodig is die de hele tijd in een optimaal toerengebied draait. Bovendien ontstaat hierdoor een back-up voor het geval dat één generator uitvalt. Als het schip veel stil ligt of manoeuvreert in een haven of sluis gaat de generator uit.

40 procent minder uitstoot

De modulaire opbouw van het schip en de compactheid van elektrische motoren maken het mogelijk om de batterij en moderne generatoren overal in het schip te plaatsen. Dat levert een romp op waar een extra rij containers in past ten opzichte van een conventioneel containerschip.

Samen zorgt dit voor circa 40 procent minder brandstof (en dus CO2-uitstoot) per container. Een bijkomend voordeel is dat de bemanningsruimte heel stil is doordat de generatoren voorin het schip staan en heel weinig geluid maken.

Toekomstbestendig binnenvaartschip

Ook met toekomstige ontwikkelingen is rekening gehouden. Schonere aandrijftechnologie – of het nu batterij en/of waterstof is – is in de toekomst relatief makkelijk in te bouwen. De benodigde hogere investering wordt nu al terugverdiend met minder brandstofkosten, meer vervoerscapaciteit en minder onderhoudskosten, aldus de bouwer.

De bouwer zoekt voor de financiering nog een opdrachtgever die langere termijn opdrachten wil geven.

 

Reageer op dit artikel