nieuws

Zelfrijdende pakketkluis arriveert in Nederland

Distributie 1129

Thuisbezorging van e-commerce bestellingen geeft veel klantgemak maar ook overlast. De oplossing voor de congestie- en leefbaarheidsproblematiek is deze week in Nederland gearriveerd; de zelfrijdende pakketkluis.

Zelfrijdende pakketkluis arriveert in Nederland

De last mile is om meerdere redenen één van de grootste uitdagingen binnen de logistiek. Dit geldt zeker voor bezorging in (binnen)steden, waar het aantal vervoersbewegingen door de groei van e-commerce explosief is toegenomen.

Hoe krijg je al die pakketten zo efficiënt en duurzaam mogelijk bij de klant? Talloze ideeën hebben de laatste jaren de revue gepasseerd. Denk aan de inzet van Licht elektrische vrachtvoertuigen, microhubs aan de rand van de stad en pakketkluizen op stations bijvoorbeeld.

 

Lees ook
E-commerce booming: de logistieke uitdagingen nemen ook toe

Autonoom bezorgen: Ameland gaat het doen

Autonoom rijdende pakketkluis

De nieuwste oplossing is de zelfrijdende pakketkluis. Een idee van de Noorse investeerder Tharald Nustad die het samen met het Noorse postbedrijf Posten laat ontwikkelen. Het Nederlandse Last Mile Logistics (LML) uit Oisterwijk, dat ook voor de pakketkluizen van PostNL tekende, levert de technologie om te zorgen dat het juiste kluisje opengaat als iemand zijn pakket komt ophalen, meldt de Telegraaf. Het concept heeft veel weg van de test die VIL deed eind mei dit jaar in het Belgische Mechelen.

 

 

Het concept (prototype, de PR-1 ) is deze week te zien in Oisterwijk. Het idee is simpel volgens de Noor. Hij voorziet dat in de toekomst de pakketkluizen zelfstandig hun weg vinden vanuit de sorteercentra naar de mensen; veelal plekken waar veel mensen zijn zoals appartementencomplexen. Mensen die een bestelling hebben gedan krijgen automatisch bericht dat de kluis is gearriveerd met hun pakket er in waarna ze de k=juiste kluis met en code kunnen openen met de smartphone.

 

Lees ook
Nederlandse start up lanceert innovatief last mile concept

Het eerste prototype, de PR-1 , op doorreis uit Zwitserland Nederland aan om kennis te maken met potentiële klanten in de Benelux. Theiste hoopt de robot in de toekomst door te ontwikkelen tot een systeem met een ’zelfrijdend skateboard’ dat nadat het de postkluisjes heeft afgeleverd zichzelf loskoppelt, om de rest van de dag andere modules met boodschappen, pakketten of misschien zelfs mensen te vervoeren.

 

Reageer op dit artikel