nieuws

Zakenduo pompt 160 miljoen euro in stadsdistributiehub voor Amsterdam

Distributie 9286

Twee vooraanstaande zakenlieden steken naar schatting 160 miljoen euro in de realisatie van een nieuw circulair logistiek centrum in de haven van Amsterdam. De investeerders Wim Beelen en Robert van der Wallen willen met dit centrum – dat medio 2021 operationeel moet zijn – een duurzame oplossing bieden voor de toenemende logistieke belasting van de hoofdstad en de ‘last mile’ bezorging van pakketjes, bouwmateriaal en horecvoorraden binnen de stadsring.

Zakenduo pompt 160 miljoen euro in stadsdistributiehub voor Amsterdam
De stadsdistributiehub in de Amsterdamse haven wordt medio 2021 geopend.

De hub, Amsterdam Logistic Cityhub (ALC), wordt een duurzaam gebouw dat straks beschikt over 125.000 vierkante meter aan warehouse-ruimte en ruim 10.000 vierkante meter aan kantoorruimte. Uitgangspunt van de hub -die straks ruimte biedt aan zeker 30 bedrijven – is dat logistiek en duurzaamheid met elkaar gecombineerd worden. In het warehouse kunnen de ruimten ook worden ingezet voor palletopslag en value-added-services (VAS), zoals verpakken, labelen of sorteren.

Gecombineerd en gebundeld transport

Aansluitend worden de distributiestromen van en naar het centrum van Amsterdam slim gebundeld. Dit vindt plaats volgens Wouter Moll, directeur van ALC, door bijvoorbeeld pakketten uit de opslag van verschillende gebruikers te combineren en gebundeld te transporteren. “Dat zorgt voor minder transportbewegingen binnen de stadsring van Amsterdam. Bovendien hoeven bedrijven op deze manier geen onnodige voorraden aan te houden en kan de binnenstedelijke opslagruimte worden gebruikt voor andere doeleinden.”

 

Lees ook:

“40 grootste steden moeten logistieke hubs krijgen”

 

Zoektocht naar gebruikers

Robert van der Wallen, die zijn fortuin vergaarde met de verkoop van zijn loyaliteitsbedrijf Brand Loyalty in 2013, en Beelen, mede-eigenaar van de Beelen Groep uit Harderwijk, operereerden met de opzet van de mega-hub in de luwte, maar vanaf deze week gaan ze actief op zoek naar gebruikers. “Cool Blue, Bol.com, Heineken, iedereen mag bij ons stallen”, zegt Beelen vandaag in het Financieele Dagblad (FD).

Inzet emissievrije boot

Naast het investeren in de Amsterdam Logistic Cityhub willen beide zakenmannen ook investeren in elektrisch, duurzaam en emissievrij vervoer van goederen en personen binnen de ring van Amsterdam. Vervoer over water speelt daarbij een belangrijke rol. ALC ontwikkelt hiervoor zelf een emissievrije boot voor het vervoer van zowel personen als goederen. Het transport van goederen via de grachten van Amsterdam biedt een alternatief voor het drukke verkeer op de weg.

Overslag van bouwmateriaal

De locatie waar Beelen en Van der Wallen gaan bouwen, was in eerste instantie bedoeld voor de ontwikkeling van een overslaghub voor bouwmaterialen, meldt het FD. Bouwconcern VolkerWessels gebruikt deze locatie nu al voor de opslag van bouwmateriaal. “Het ging om een investering van 70 miljoen euro. Maar in overleg met de gemeente en het havenbedrijf werd het plan groter, groter en groter”, zegt Beelen in de zakenkrant.

Uitrol concept op andere locaties

De twee doen deze mega-investering via hun gezamenlijke vennootschap Larendael Investments, waarin ook het belang in de Beelen Groep is ondergebracht. Beide hebben vooralsnog geen externe financiering gebruikt. VolkersWessel bouwt het complex. Mocht de stadsdistributiehub succesvol worden, dan zijn de ondernemers van plan hun concept ook op andere plekken uit te rollen.

ALC bereikbaar vanaf de A10

Het ALC verrijst direct aan het Noordzeekanaal en is bereikbaar vanaf de snelweg A10 en de rondweg S101. Het stadscentrum ligt op zeven minuten varen en de ring Amsterdam bevindt zich op een kilometer afstand. Amsterdam Logistic Cityhub wordt door Larendael Investments ontwikkeld in samenwerking met onder andere het Havenbedrijf van Amsterdam, de gemeente Amsterdam en Rijkswaterstaat.

Lees ook: Zero emissie stadslogistiek: ‘de dag die je wist dat zou komen’

Reageer op dit artikel