nieuws

Volvo wil autonoom transportconcept Vera naar Nederland halen

Distributie 1359

De eerste autonome truck van Volvo moet nog zijn debuut maken op de openbare weg. Dat gaat wellicht spoedig gebeuren in Göteborg in Zweden. Indien het Vera concept aanslaat, wil Volvo Trucks de autonome oplossing naar Nederland brengen.

Volvo wil autonoom transportconcept Vera naar Nederland halen

Volvo presenteerde vorig jaar op de IAA groots het nieuwe autonome concept Vera. Na jaren denken, bouwen en testen, blijft het niet bij een visie, maar zal het eerste exemplaar binnen niet al te lange tijd zijn opwachting maken op de openbare weg. En indien succesvol, wil het bedrijf Vera ook naar Nederland halen. Dat stelt Mikael Karlsson, vice president van de autonome divisie van Volvo Trucks in een exclusief interview dat Logistiek woensdag met hem had in Zweden.

De autonome transportoplossing Vera bestaat uit zelfrijdende elektrische voertuigen zonder cabine. Dit nieuwe concept moet onder meer een oplossing zijn voor het tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Truckers hoeven niet bang te zijn dat het concept chauffeurs overbodig maken; Vera is vooral bedoeld voor het transport van grote volumes op relatief kleine afstanden. Het autonome systeem moet saai en repeterend werk van mensen overnemen, is het idee van Volvo Trucks. Zodat de chauffeurs ingezet kunnen worden op meer uitdagende trajecten, aldus Karllson.

 

Logistiek dienstverlener DFDS zal het eerste bedrijf zijn in de logistieke sector dat Vera live gaat gebruiken. Momenteel wordt er nog druk getest achter de schermen in samenwerking met Volvo Trucks. “We zitten in de implementatiefase”, zegt Karlsson. Wanneer Vera live gaat wil hij niet zeggen, evenmin hoeveel ‘trucks’ DFDS gaat inzetten. Tussen de 1 en 10 voertuigen, stelt hij.

 


 

Autonoom rijden in de praktijk

Hoewel DFDS de primeur krijgt in de logistieke sector, is een soortgelijke techniek als Vera vorig jaar gelanceerd in de mijn industrie. Volvo Trucks is een overeenkomst aangegaan met Brønnøy Kalk AS in Noorwegen om een eerste commerciële zelfrijdende oplossing te leveren voor het transport van kalksteen van een open mijn naar een nabijgelegen haven. De overeenkomst met Brønnøy Kalk volgt op eerdere, succesvolle projecten rondom autonoom rijden in andere mijnen, de oogst van suikerriet en afvalinzameling (zie video).

Lees het hele interview met Mikael Karlsson over Vera binnenkort op Logistiek.nl en in Logistiek magazine. Neem nu een abonnement!

Reageer op dit artikel