nieuws

Schonere vrachtwagens winnen terrein

Distributie 640

Vrachtwagens die op de Nederlandse wegen rijden, worden steeds minder vervuilend. 58 procent van alle ritten wordt gereden met een vrachtwagen die is uitgerust met een Euro 6-motor.

Schonere vrachtwagens winnen terrein

De oude Euro 1, 2 3 en 4-trucks zijn bijna van de wegen zijn, terwijl ze in 2010 nog goed waren voor meer dan de helft van alle ritten. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).  Een Euro 6-motor stoot liefst 97 procent minder stikstof uit dat een oude Euro 1-motor. Met Euro-1 werd in 1992 voor het eerst een Europese norm gesteld voor de uitstoot van schadelijke stoffen. Sindsdien zijn die normen steeds strenger geworden. Euro 6 geldt voor motoren die sinds 2013 op de markt zijn gekomen. Die stoten de helft minder fijnstof uit dan de Euro 5-motoren van vijf jaar eerder.

 

Lees ook
De alternatieven voor diesel – dit zijn ze

 

Hoe langer de rit, hoe meer vrachtauto’s met Euro 6-motor

Vrachtwagens met Euro 6-motoren worden vaker gebruikt voor lange ritten dan voor korte stukjes. In de eerste twee kwartalen van 2019 werd niet meer dan 9 procent van alle ritten met vrachtauto’s gedaan met motoren tot en met Euro 4. In 2013 was dit aandeel nog 42 procent. Naarmate de ritafstand toeneemt, neemt het gebruik van een vrachtauto met een motor in de milieuklasse 0 tot en met 4 af.

 

vrachtwagens

 

In de eerste helft van 2019 werd ruim 15 procent van de ritten tot en met 10 kilometer door voertuigen uit deze milieuklassen gemaakt. Bij ritafstanden van meer dan 300 kilometer was dit 3 procent. Bij deze afstand werd in bijna drie

 

Zie ook
Vrachtwagens moeten schoner: dit heeft Europa definitief besloten

 

Minder tol met schonere motor

In het internationale wegvervoer vanuit en naar Nederland kwam 95 procent van alle ritten voor rekening van vrachtauto’s met een Euro 5- of Euro 6-motor. Deze voertuigen zijn schoner in gebruik en worden in het buitenland minder zwaar aangeslagen bij tolheffingen. In Duitsland betaalt men bijvoorbeeld voor een vrachtauto met een Euro 6-motor ruim 20 procent minder tol dan voor een vrachtauto met een Euro 3-motor.

 

vrachtwagens

 

Meeste internationale ritten van en naar buurlanden

Nederlandse vrachtauto’s rijden bij internationale ritten het vaakst vanuit en naar Duitsland en België. Van alle internationale ritten die Nederlandse vrachtauto’s in de eerste helft van dit jaar maakten, had 88 procent een van deze beide landen als herkomst of bestemming. Het aandeel van Euro 6-vrachtauto’s bij deze ritten was 68 procent. Daarnaast rijden Nederlandse vrachtauto’s vaak dwars door Duitsland en België bij het vervoer van en naar bijvoorbeeld Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Zwitserland en Italië. Bij ritten vanuit en naar deze landen was het aandeel van vrachtauto’s met een Euro 6-motor 76 procent.

Reageer op dit artikel