nieuws

Pakketbezorgers opgepast – beschadigd pakket betekent exit

Distributie 1128

De bezorging van e-commerce producten kan nog veel beter. Beschadigde en niet werkende producten komen met nog regelmaat voor. Dergelijke slechte ervaringen is voor een groot deel van de klant reden om een ander pakketdienst te kiezen.

Pakketbezorgers opgepast – beschadigd pakket betekent exit

De kwaliteit van levering van e-commerce producten laat nog te wensen over. Dat blijkt uit onderzoek van Kieskeurig.nl. De vergelijkingswebsite ondervroeg 12.500 websitebezoekers naar hun ervaringen.

15 procent van de respondenten heeft weleens te maken gehad met een beschadigde levering van een nieuw besteld product. In twee derde van alle gevallen was het bestelde product beschadigd of werkte het niet (65%). Het komt ook regelmatig voor dat de verpakking al geopend de consument bereikt (21%).

 

Lees ook
‘Verpakkingen producenten ongeschikt voor e-commerce’

 

Deze slechte ervaringen is voor een groot deel (33,3%) reden om over te stappen naar een andere bezorgbedrijf, blijkt uit hetzelfde onderzoek. Frank van Kesteren van Kieskeurig.nl: “Het mag duidelijk zijn dat de impact van negatieve reviews groot is, dus het loont voor webshops om meer aandacht te besteden aan de fulfilment van een bestelling.”

Schuldvraag

Over de schuldvraag hoe het beschadigde product dan uiteindelijk op de plaats van bestemming is aangekomen, zijn de meningen van de klanten verdeeld. Bijna de helft (44%) van de respondenten wijst naar de vervoerder, terwijl 56% denkt dat de leverancier de producten beschadigd op de post heeft gedaan.

Slechte klantenservice

Klantenservice van de online winkels blijkt vaak ver te zoeken. Van Kesteren: “Het percentage respondenten dat klantenservice als slecht beoordeelt is in een jaar tijd met vijf procentpunten gestegen, van 38 naar 43%. Ook hier ligt voor winkels duidelijk een verbeterpunt dat de waardering in het voordeel van de aanbieder kan beïnvloeden.”

 

 

Reageer op dit artikel