nieuws

Mandemakers de weg op met spiegelloze Mercedes-Benz Actros

Distributie 1894

De Mandemakers Groep is de eerste retailer in Nederland die rijdt met de nieuwe Actros. De trucks worden ingezet voor de distributie van keukens en badkamers. Met de komst van de vrachtwagens komt het aantal Mercedes-Benz Trucks in het wagenpark uit op circa zestig.  De eerste drie Actros 1840 LS-trekkers van de nieuwste generatie zijn al in gebruik genomen. In de komende maanden volgen nog drie 1840 LS-trekkers trekkers en twee 2533 L-bakwagens.

Mandemakers de weg op met spiegelloze Mercedes-Benz Actros

Mandemakers is de eerste retailer die de weg op gaat met de nieuwe Actros en gaat de trucks inzetten voor het vervoer van keukens en sanitair. De nieuwe Actros, die in 2018 op de IAA werd gepresenteerd aan het publiek, is sinds dit voorjaar te vinden op Nederlandse snelwegen. Eerder lijfde logistiek dienstverlener Simon Loos al de eerste nieuwe Actros-trekkers in van een order van in totaal vijftig stuks. Het bedrijf zet deze trucks in voor winkeldistributie. Daarnaast verwelkomt de logistiek dienstverlener uit Wognum ook nog eens 31 nieuwe Actros vrachtwagens waaronder een aantal bakwagens en bulktrekkers.

Wat kenmerkt de nieuwe Mercedes-Benz Actros?

Wat de nieuwe Actros truck bijzonder maakt, is dat deze spiegelloos is. Dat wil zeggen dat de zijspiegels zijn vervangen door camera’s: de MirrorCam. De beelden worden weergegeven op twee displays in de truck. Mede doordat de camera’s meedraaien in de bocht wordt de dode hoek significant verkleind. Dit heeft een veiligere situatie voor chauffeur en medeweggebruikers tot gevolg. “Dergelijke innovaties waren voor ons een belangrijke reden om ons wagenpark verder uit te breiden met de nieuwe Actros”, geeft Marcel van Veldhoven aan, manager transport bij De Mandemakers Groep Keukens. “Voor ons is het belangrijk om daarin mee te gaan. Bovendien willen wij onze chauffeurs een comfortabele, moderne werkplek bieden.”

Bekijk ook de video om meer te leren over de nieuwe Actros

Brandstof besparen

Ook de prestaties op het gebied van brandstofverbruik van de nieuwe Actros zijn niet onopgemerkt gebleven bij Mandemakers. “Wij hadden goede verhalen gehoord over het brandstofverbruik van de truck”, geeft Van Veldhoven aan. “Met als gevolg lagere kosten en het terugdringen van onze CO2-uitstoot. En dat laatste is voor ons minstens van even groot belang.”

Zonder zijspiegels is aerodynamischer

Een van de hoofdrolspelers op het gebied van brandstofreductie is de verbeterde Predictive Powertrain Control (PPC), die terug te vinden is in alle acht de trucks. Deze slimme cruisecontrol anticipeert nu ook op de scherpte van bochten, rotondes en snelheidslimieten. Hierbij maakt PPC gebruik van een zeer geavanceerd gps-systeem en precieze topografische wegenkaarten. Dit systeem maakt brandstofbesparingen mogelijk tot 3 procent op snelwegen en tot 5 procent op provinciale wegen en binnen de bebouwde kom. Ook de MirrorCam draagt haar steentje bij: door het ontbreken van zijspiegels is de nieuwe Actros namelijk aerodynamischer dan ooit. Bovendien maakt De Mandemakers Groep al jaren actief gebruik van telematicasysteem Fleetboard. Met de inzetanalyse worden prestaties van de Mercedes-Benz trucks en de rijstijl van hun chauffeurs grondig geanalyseerd. Deze analyse dient als basis voor rijstijlveranderingen, waardoor het brandstofverbruik verder kan worden beperkt en slijtage van het materieel kan worden terug gebracht.

Lees ook: Dachser test elektrische Mercedes Actros in de stad

 

Reageer op dit artikel