nieuws

Logistiek krijgt steeds minder tijd om te presteren

Distributie 1624

Het verkorten van de levertijd vormt voor de logistieke sector een steeds grotere wordende uitdaging. De druk om te presteren neemt toe. Fleet management moet een hogere plek op de agenda krijgen.

Logistiek krijgt steeds minder tijd om te presteren

Dit blijkt uit de jaarlijkse Fleet Management benchmark van Descartes, leverancier van on-demand SaaS-oplossingen voor de logistiek. Terwijl de top drie uitdagingen hetzelfde is gebleven als die van vorig jaar, is de lengte van de levertijd (42 procent) in beweging gekomen en verovert deze in 2019 de vierde plek. Het elimineren van papieren processen zakt een plek naar beneden. De verschuiving in de top vijf laat zien dat de logistieke sector steeds meer druk voelt om hun prestaties en productiviteit te verbeteren. De overige uitdagingen die bedrijven uit de logistieke branche ervaren zijn kostenbesparing (78 procent), gevolgd door het beheren van de prestaties van de chauffeurs en het verbeteren van de stiptheid van leveringen. “De resultaten uit onze wereldwijde benchmark bevestigen wat dagelijks wordt ervaren binnen de logistieke sector: de druk op presteren”, aldus Albert van Roekel, Director Solutions Consultancy bij Descartes.

Lees ook: Reductie levertijd: besparen in vijf stappen

 

Dat het verkorten van de levertijd als een steeds grotere uitdaging wordt gezien, is volgens Van Roekel een belangrijke indicator voor deze ontwikkeling. “En die is behoorlijk uitdagend, zeker met de veeleisende klant in het kielzog. Consumenten en leveranciers worden kritischer op de standaarden voor het leveringsproces en dat vraagt om een nieuwe en innovatieve kijk hierop.”
Volgens Van Roekel doet de logistieke sector er goed aan om fleet management hoog op de strategische agenda te zetten omdat goed fleet management cruciaal kan zijn voor de concurrentiepositie.

 

 

Tekort aan chauffeurs meeste impact

De logistieke sector is ook gevraagd om een aantal ontwikkelingen aan te wijzen die de komende vijf jaar de meeste impact gaan hebben op het wagenparkbeheer. Het tekort aan chauffeurs wordt hier verreweg het meest geantwoord (65 procent). Overige ontwikkelingen zijn steeds veeleisendere klanten en stijgende brandstofkosten (beiden 33 procent). Zelfrijdende voertuigen en logistiek op basis van ‘crowd-sourced logistics’ hebben volgens de respondenten op korte termijn weinig impact.

Download hier het volledige onderzoek van Descartes

 

 

 

 

Reageer op dit artikel